Generation netværk

Bog: Forfatter: Forlag:

Anmeldelse af Morten Bay og Julie Schytte Ralund: Generation netværk.

Morten Bay og Julie Schytte Ralunds bog om fremtidens mediebrugere er lidt DR-selvfed, ufokuseret og i passager ikke særlig velskrevet. Alligevel er bogen stærkt anbefalelsesværdig. Ja, faktisk burde den være pligtlæsning for danske redaktører, som over en bred kam jo nærmest har opgivet at tiltrække den nye super-zappende mobil-generation.

»Når de får hus og børn, skal de nok falde til patten,« lyder det lidt naive håb, men måske kunne medierne komme dem i møde, og i »Generation Netværk« når forfatterne ad omveje frem til 10 anbefalinger, hvoraf nogle er overraskende.

Første råd lyder for eksempel: Vær en hub.

En hub er et knudepunkt i et netværk. Et sted som er forbundet med mange andre. Google er verdens største hub, mens mange danske medier helt bevist har fravalgt muligheden for at blive det. De danske bladhuse har for eksempel stadig en helt uforklarlig og misforstået modvilje mod at linke til eksterne sider fra deres websteder. »Så zapper folk jo bare væk,« lyder argumentet. Modsat siger Bay og Ralund, at det er essentielt for et medie, der gerne vil tiltrække generation netværk »ikke at opfatte sig selv som en endestation, men som et sted hvorfra man kan komme videre i sit liv og i sin netværksopbygning, i sin udvikling eller i sin søgen efter kærligheden.«

»Generation Netværk«, Morten Bay og Julie Schytte Ralund, DR Multimedie, 195 sider, 249 kroner.

0 Kommentarer