ANMELDELSE. "Forestil dig at blive skilt hver dag. Forestil dig, at du ikke havde tiden eller en periode af stabilitet til at integrere forandringen i dit liv, fordi der konstant var uro omkring dig. Det kan man ikke holde til, og alligevel er det tæt på at være virkeligheden i vores samfund. Vi har mistet muligheden for at integrere og vænne os til de forandringer, vi møder".
Ovenstående passus er (blandt mange andre livskloge udsagn, overvejelser og en mængde brugbare tjeklister og (refleksions-)værktøjer) at finde i Thomas Milsteds fine bog ’Arbejdsglad’, som handler om at skabe trivsel, glæde og bedre resultater på arbejdspladsen og samtidig knække den stresskurve, der siden 80’erne er blevet ved med at stige i kølvandet på New Public Managements og andre økonomiske styringsværktøjers brutalisering af arbejdsmarkedet.
En af Milsteds hovedpointer er, at stress – eller rettere ansvaret for at udvikle stress – ikke kan hældes over på den enkelte, og at den gode leder (som ifølge Milsted først og fremmest er en dygtig menneskekender og sparringspartner) formår at skabe fleksible rammer, der kan tilpasses den enkelte i bevidsthed om, at mennesker er grundlæggende forskellige, og at præstationer og ydeevne på arbejdet altid vil være under indflydelse af, hvad der sker i livet som helhed.
Det handler (urimeligt kort fortalt) om at erkende, at den tid, hvor samtlige medarbejdere kommer til at yde 100 procent den ene perfekte arbejdsdag efter den anden, aldrig kommer og om at turde droppe måle- og vejehysteriet og lade medarbejderne passe det arbejde og levere den kerneydelse, de er ansat til og brænder for; lade sygeplejersker tilbringe tid med patienterne, pædagoger være sammen med børnene og så videre.
Milsteds bog er informativ og konstruktiv og kan bruges som en omfangsrig og krævende tjekkliste for ledere, der (i vished om, at et godt arbejdsmiljø gavner bundlinjen), vil springe med på den "never-ending story", det ifølge forfatteren er at forbedre det psykiske arbejdsmiljø.
Arbejdsglad
Thomas Milsted
Gyldendal Business
200 sider, 300 kroner
Julie Asmussen er pr-medarbejder og underviser på DMJX
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.