Forstå verden – politisk journalistik for fremtiden
Christian Kock (red.)
Samfundslitteratur
319 sider, 228 kroner
Endnu en dansk journalistik-bog i en klasse, som man internationalt misunder os.
Det er den gode nyhed ved antologien "Forstå verden", redigeret af professor i retorik Christian Kock.
Om den efterfølges af en dårlig nyhed, ved vi endnu ikke. Men går det som med de seneste års fremragende danske undersøgelser og forskning i journalistik, kan man frygte, at også dette bidrag til at forstå, hvad læserne vil have, bliver lagt på den støvede hylde med de øvrige rapporter.
I en branche af besserwisser'e har der hidtil ikke været megen forståelse for forskning i journalistik. Akademikere, bvadr! Teori og tankespind. I det omfang rapporterne indeholder empirisk materiale, gælder det ikke her hos os.
Men hvis man ved et uheld på et tidspunkt har set de seneste 20 års oplagskurve for danske dagblade, og hvis det billede på djævelsk vis har brændt sig fast på nethinden, kunne man måske overveje at åbne de rapporter og bøger, der giver bud på fremtidens journalistik.
Nu er der endnu en bog til samlingen. Den handler om politisk journalistik bredt defineret og rummer universelle sandheder om journalister og journalistik. Om forståelseskløften mellem redaktion og læsere – dødens gab. Og der anvises nogle veje frem for dagbladene.
Der gøres op med den omvendte nyhedstrekant og de traditionelle nyhedskriterier. KVASI-begreberne ('kvasi' er latinsk synonym for græsk 'pseudo') konflikt, væsentlighed, aktualitet, sensation og identifikation gider læserne ikke. Drop positioneringer og personfnidder i den politiske dækning.
Giv læserne forståelsesorienteret journalistik, der forklarer sammenhænge, giver overblik og indsigt i det samfund, de er en del af. Derved sikrer dagspressen sin egen overlevelse i det 21. århundrede, og samtidig forbedres den demokratiske proces.
Det er jo ikke så lidt. Og måske er det for meget. Måske er det en journalistisk stramning i antologien, en forenkling af svaret på dagbladenes og demokratiets kvaler. Det ændrer dog ikke ved, at antologien er fuld af gode og brugbare, konkrete råd.
Forstå det, hvem der kan – og vil.
* Per Lyngby er adm. direktør og ansvh. chefredaktør på NORDJYSKE Stiftstidende, formand for Danske Dagblades Forenings bestyrelse
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.