search

Før og efter: Redesign af websider

Bog: Forfatter: Forlag:

Stram op på dine websider
Af Kim Pedersen
Forlaget Grafisk Litteratur, 2002,
200 sider, 340 kroner.

En tommelfingerregel er, at websites redesignes hver 18. måned. Der er der flere grunde til. Dels giver teknikken hele tiden nye muligheder, dels udvikler stilen og designkonventionerne sig på nettet meget hurtigt – og ingen vil beskyldes for at have et 2001-agtigt design i 2002 – og endelig er mange websites bare designet ringere end optimalt. Ofte er det fordi, designet er lavet med udgangspunkt i virksomhedens trykte profil, hvor webdesignet så ender "amputeret" som resultat af, at designeren blot fjerner alt, hvad der ikke rigtigt lader sig gøre på en skærm. Samtidig er elektronisk design i langt højere grad end design til atombaserede medier en inkrementalistisk proces, hvor der hele tiden tilføjes nye elementer på siderne uden tanke for helheden. Årsagerne til behovet for redesign beskæftiger Kim Pedersen sig ikke med i sin nye bog "Stram op på dine websider"; han nøjes med at se på konkrete problemer og deres løsninger.

Webdesign er ikke længere en halvmystisk disciplin, som udføres af indviede og almægtige webmasters. I dag er der etableret en arbejdsdeling, hvor designet laves af professionelle designere ud fra grundige briefinger fra deres kunder. Som web-ansvarlig er man i højere grad interesseret i at have kontrol over designet. Derfor skriver Kim Pedersen, at han henvender sig til både web-ansvarlige og designere. Sidstnævnte vil dog nok føle, at niveauet er lidt for pædagogisk.

Bogens princip er meget enkelt. Kim Pedersen viser over 100 skærmbilleder af websites og bruger dem til at illustrere sine pointer om, hvor det går galt, og hvor det fungerer. Han tager udgangspunkt i etablerede – og ofte abstrakte – designteorier og oversætter dem til meget klare pointer. Typisk er der én webside per pointe. Ved en stor del af skærmbillederne har det kløet så meget i Kim Pedersens musearm, at han har været nødt til at give designet en kærlig hånd i Photoshop, så læseren kan se før-og-efter versionerne. Dette er lige netop bogens styrke, for det viser, at det ofte er meget få og simple ændringer, der skiller et dårligt fra et fungerende design.

Det er ikke en bog, man kan læse igennem fra den ene ende til den anden. Dertil er pointerne alt for koncentrerede. Det er mere en bog, der skal browses, hvorefter man kan gå ned i de konkrete problemstillinger afhængig af behov.

* Andreas Johannsen er Research & Development Manager på og medstifter af Synkron.

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen