Flot og kontrastrig Nyhedsavis

Bog: Forfatter: Forlag:

 

Anmeldelse. Velfungerende layout og typografi, men ingen visuelle nyheder i Nyhedsavisen, skriver designer og formgiver Maj Ribergård fra tegnestuen Ribergård & Munk.

Det umiddelbare indtryk af den nye gratisavis Nyhedsavisen – ud over tryk- og distributionsproblemer (det har været svært at få fat i et eksemplar at anmelde) – er, at her er tale om et velgennemtænkt og gennemarbejdet visuelt koncept.

De typografiske kontraster er placeret, hvor de skal – og resultatet er en avis, der forekommer overskuelig og let tilgængelig.

Swift og Vesta – de bærende skrifter – er begge brugt med omtanke. Læg oveni, at der er skabt et modulsystem, som giver et stramt, tæt og konsekvent layout, og resultatet bliver flotte og indbydende opslag.

Begge skrifter er tegnet af den hollandske skriftdesigner Gerard Unger: Swift er fra 1985, Vesta fra 2003. Swift er tegnet med særligt henblik på avisbrug. Den dominerer som både brød- og rubrikskrift. Og den fungerer særdeles godt i samspillet med Vesta, som benyttes til manchetterne i højt prioriterede artikler samt til notitser og infobokse. Som resten af designet virker typografien velovervejet, og fordelingen af de forskellige vægtninger er god og tydelig.

Forsiden er ikke nogen fantastisk oplevelse, hvilket især skyldes det ordinære og intetsigende bladhoved, der trækker hele siden ned. En simpel bogstavrække i versaler (Vesta) placeret efter hinanden, sat i negativ på en mørk blå toneplade – det tilføjer efter min mening intet positivt til avisens identitet.

Men det gør derimod brugen af sort-hvide fotografier inde i avisen. Mange af de redaktionelle sider er holdt helt i sort/hvidt – og resultatet er bestemt ikke tilbageskuende til dengang, der ikke var 4-farver i avisen, men medvirker derimod til at understrege avisens flotte kontrastrige udtryk.

Desværre kammer det over med den sorte tryksværte indimellem. Nogle af de meget mørke fotografier lukker helt sammen og bliver til sorte klatter i avisen. Lidt pinligt at se på i dag, hvor den slags problemer burde være fortid.

Nyhedsavisen har været diskuteret i stort set alle medier det sidste halve ­år. Mest har det handlet om økonomi. Men også avisens udseende har været omtalt. Forud for premieren kunne man for eksempel læse i Børsen, at Nyhedsavisen mest af alt lignede et plagiat af Berlingske Tidende (vurderingen var baseret på skitser af avisen).

Nu sidder jeg så endelig med den færdige udgave og må konstatere, at med avisdesigner-brillerne på er det ikke lige Berlingske Tidende, jeg kommer til at tænke på. Godt nok har de to aviser den blå farve til fælles, og skrifttyperne Swift og Vesta er skabt af den samme skriftdesigner som Berlingskes Gulliver; ikke desto mindre er lighederne kun overfladiske og kan efter min mening tilskrives, at begge aviser har stilelementer, der er tidstypiske.

Skal man derimod pege på en dansk avis, der kunne ligne en inspirationskilde til Nyhedsavisens designkoncept, bliver det Information, med dens kompakte og kontrastrige udtryk. Og det er efter min mening ikke den værste avis at ligne – men spørgsmålet er naturligvis, om Nyhedsavisens meget bredere målgruppe vil være enig med mig.

0 Kommentarer