search

En helstøbt rodebutik

Bog: Forfatter: Forlag:

Konsekvens i arkitektur og typografi giver DR.dk's design en flot førerposition sammenlignet med SVT.se, NRK.no og BBC Online.

ANMELDELSE.Websitet for en moderne public service-kanal med alle dens mange funktioner må næsten per definition blive en kompliceret affære. Og når kanalen har ambitioner som DR, der for eksempel praler med, at DR.dk er "det eneste sted i verden, hvor ALT et lands sundhedsstof er samlet på ét sted", bør brugeren have forståelse for en vis variation i sitets struktur og visuelle udtryk. Ikke desto mindre imponeres jeg over, hvor helstøbt en oplevelse det egentlig er at vandre omkring i DR's rodebutik. Og stillet op mod de sites, det virker mest oplagt at sammenligne med, går DR.dk efter min mening ud som en klar vinder.
Forklaringen hedder konsekvens. Samtlige undersites og sider på DR.dk følger samme grid som forsiden. Tilsvarende er mikrotypografien, hvilket først og fremmest vil sige brødskriften, den samme overalt … med et par logiske undtagelser som for eksempel undersitet LIGETIL, der henvender sig til læsesvage.
Ved at holde kompromisløst fast i disse to beslutninger skaber DR.dk et spillerum for betydelig variation, hvad angår farvebrug, makrotypografi og brug af diverse grafiske effekter, uden at helhedsindtrykket bliver kaotisk. Hvilket desværre er tilfældet hos vore naboer på SVT.se, med deres virvar af billeder, farver, logoer og skrifttyper, og på NRK.no, der ligner en tabloidavis med alt for store elementer – såvel billeder som tekst – og en meget løsere struktur, baseret på det omstridte redigeringssystem DrFront, som også anvendes af VG.no og herhjemme Ekstrabladet.dk.
Kun hvad angår web-tv, halter vi efter svenskerne: SVT Play er Flash-uafhængigt og kan derfor ses også på iPad og iPhone.
Selv stillet over for "storebror", BBC Online, vinder DR.dk's design i mine øjne på sin gennemførte struktur og en bedre pladsudnyttelse. Dog burde man måske lade sig inspirere af den minimalistiske BBC-forside, der er en central del af briternes nu halvandet år gamle Neville Brody-redesign. DR.dk's forside er sitets svageste komponent og den, der kunne trænge mest til fornyelse. Den visuelle mangfoldighed i de utallige promo-spots, der præger siden, får sidens skriggrønne bundfarve til at virke aggressiv og billig, og reelt indhold er her ikke meget af. Lidt paradoksalt i lyset af, hvor meget der faktisk findes omme bagved – og i grel modsætning til for eksempel nyhedsdelen, der blandt andet i kraft af sin farveholdning fremstår langt mere dynamisk og moderne.
DR.dk's stærkeste kort er som allerede nævnt sidernes ensartede opbygning, hvor venstrespalten, der udgør to moduler i det 14-spaltede grid, er afsat til navigation. Ikke som erstatning for de vandrette navigationsbånd i toppen, men som supplement. Dette medfører en del overlap, og der kunne sagtens skabes mere orden i, hvad der skal stå hvor; men redundans er ikke nødvendigvis noget dårligt, når vi snakker brugervenlighed. Nogle gange kan det være ganske praktisk, at man kan finde tingene flere steder.

DR.dk, SVT.se, NRK.no og BBC.co.uk er besøgt i perioden 12.-30.8.2011.

Ole Munk er designkonsulent og grafisk formgiver, uddannet som arkitekt med speciale i visuel kommunikation. Ekstern lektor ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Han anmelder websites i Journalisten med fokus på arkitektur, design og funktionalitet.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen