search

Durkdreven forhandler og stærk på ord og tal

Bog: Forfatter: Forlag:

Bog: Torben Dalby Larsen – den sjællandske avismand
Forfatter: Svend Aagaard Nielsen
Forlag: Turbine (200 sider, 250 kr.)

Anmelder: Ulla Bechsgaard, journalist, ledelsesskribent og -konsulent

 

”Selv om vi har haft kriser, og det har været svært, så har vi en mand ved roret, der simpelthen gør alt, hvad han kan for at holde det her skib sejlende. Det ved folk.”

Ovenstående ord er sagt af fællestillidsmanden for Sjællandske Mediers godt 180 redaktionelle medarbejdere, Lars Andersen. Citatet er repræsentativt for bogens mange vurderinger af Sjællandske Mediers adm. direktør og chefredaktør, 67-årige Torben Dalby Larsen. Han er et menneske, der går efter resultater og indflydelse, og han gør det på en ordentlig måde.

Journalist Svend Aagaard Nielsen, der i dag er seniorpresserådgiver i ATP, har skrevet en væsentlig bog, der bygger på 20 samtaler med nøglepersoner fra medierne og de to ministre Jørn Neergaard Larsen og Claus Hjort Frederiksen. Som læser er man godt hjulpet af en kildeliste, et cv om Torben Dalby Larsen (mageløst!) og en oversigt over Sjællandske Mediers historie og tilblivelse (respekt!).

Bogen skæmmes af alt for lange citatafsnit, nogle over flere sider. Skuffende er bogens udstyr også. Det er simpelthen for pauvert. Dalby Larsen har fortjent bedre.

Torben Dalby Larsen er et mediemenneske med politiske og organisatoriske evner. Han skrev skoleblad som barn, har været soldatertillidsmand og formand for DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd. Han blev uddannet journalist i 1971, og da han som 29-årig blev medredaktør på Frederiksborg Amts Avis, meldte han sig ind i Venstre. Ifølge Hjort Frederiksen har Dalby Larsen haft stor indflydelse på politikudvikling i Danmark blandt andet gennem sine ledere i avisen.

”Analysen er hans vigtigste arbejdsredskab, og hvis man er enig i analysen, så fører den til et sted, han gerne vil have, at tingene ender,” siger Claus Hjort Frederiksen i bogen.

Mandag Morgens direktør og chefredaktør, Lisbeth Knudsen, betegner ham som en brobygger: ”Når politikerne har stor lyst til at tale med Torben, så er det, fordi han er dygtig til at analysere en situation og finde ud af, hvem der har ondt hvilke steder, og hvor man ikke skal trampe, hvis man skal have noget igennem.”

Alle, der udtaler sig i bogen, kender Torben Dalby Larsen godt som kollega, familiemedlem eller samarbejdspartner. Hvis du ikke ved det, er Sjællandske Medier et lokalt ejet aktieselskab med flere tusinde aktionærer. Selskabet udgiver Dagbladet, Frederiksborg Amts Avis, Nordvestnyt og Sjællandske samt 34 ugeavistitler. Selskabet driver desuden reklamebureau, lokalradio, videoproduktion og ejer flere trykkerier. Bogen fortæller 40 års mediehistorie og er spændende også for dig, der arbejder et andet sted i branchen.

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen