search

DR Update: Plads til forbedringer

Bog: Forfatter: Forlag:

Så skete det endelig – DR kom med på vognen af mediehuse, der har set lyset og laver tv til nettet og på nettets betingelser. Men de brugere, som man fra DRs side har prøvet at ramme har I lang tid (internet-tidsregning) været vant til medie-sites som fx. MTv, YouTube, MySpace samt andre såkaldte sociale netværk og fildelingstjenester. Så lad os slå fast med det samme; det er et kræsent publikum. Journalistikken vil jeg lade andre om at bedømme – det er ikke mit kompetenceområde – men når jeg ser på design, brugervenlighed og funktionalitet på DR Update er der flere ting, der falder I øjnene.

De fleste har uden tvivl bemærket farveholdningen. Lilla og grøn I skærende komplementær-kontrast, der skaber opmærksomhed og fornyelse på DRs site. Måske har man tænkt, at det var en måde at ramme en yngre og "frisk" målgruppe på – jeg håber det ikke. På dr.dk generelt formår man ofte at skabe særskilte visuelle universer, som alligevel hænger godt sammen på tværs af det omfattende site. Men som bruger af DR Update kan det være svært at abstrahere fra den 60'er psykedeliske påvirkning fra topbjælken og "legetøjsfarverne" bag nyhedsværten, mens man prøver at koncentrere sig om en ellers seriøs reportage fra G8 demonstrationerne. Kontrasten mellem seriøst indhold og useriøs farveholdning skærer I øjnene. I selve playeren bruges sort bag tekst og knapper. Her er der plads til fornyelse samt optimering af læseligheden.

Opbygningen af selve siden virker lidt ufærdig. Retfærdighedsvist må det siges, at det jo ofte er sådan, når man lancerer komplicerede tekniske løsninger og endnu ikke har meget indhold at gøre godt med. De tekniske småfejl I playerens funktionalitet er også almindelige – men dog småirriterende. DR lover, at de snart kommer med en anden teknologi. Lad os nu bare sige det ligeud: Windows Media-formatet er så old school, at det gør ondt i skater-skoene. Jeg glæder mig til I hopper på Flash-teknologien – som de andre store, trendsættende sites. Det kan forhåbentlig også give en bedre kvalitet af klippene. Lige nu kan brugeren vælge mellem en lav og mellem opløsning – vi venter spændt på den høje.

Kliplisten til højre for player-vinduet giver et fint overblik og anvender faneblade til søg og en hjælpetekst – udmærket, omend ikke særligt fornyende I forhold til hvordan layoutet på andre danske tv-sites er opbygget. Thumbnails virker uforholdsmæssigt store I forhold til tekstens størrelse – rubrikkerne kunne sagtens have været et par pixels større I skriftstørrelse. Mest sete og højest ratede klip er en typisk funktionalitet, som dog virker lidt malplaceret, når det handler om DR. For hvad er det så, brugerne rater? Er det kvaliteten af klippet, eller om det er en god eller dårlig nyhed, relevant eller bare kedelig? Overvind angsten for at være gammeldags og fjern denne web 2.0-feature – eller gå linen ud og lad også brugerne kommentere klippene og forklare deres ratings – så vil der komme gang I sitet og seertallene.

Søgefunktionaliteten virker godt – omend der mangler flere muligheder for at kategorisere klippene – fx. tagging eller sektionsopdelinger. Også hjælpetekster og en omfattende menu, der giver hjælp til brugere med forskellige systemer, lever op til DRs servicerende image og viser, at der et tænkt på de fleste. Vælger brugeren fullscreen-afspilning af et klip, forsvinder player-funktionaliteterne og her forlader man sig på, at brugeren I forvejen ved, at der skal trykkes ESC for at vende tilbage.

DR har gjort et hæderligt forsøg på at hvirvle sig med ind I YouTube-æraen men har glemt at se på, hvem de selv er, og hvor de kommer fra. Istedet har man ladet sig rive med af, "hvad de andre gør" , og ikke brugt energi på at tilpasse sit indhold og grafiske udtryk til mediet. Credits og "outro" på et af klippene varer eksempelvis halvdelen af klippets samlede spilletid – det gider ingen bruger vente på. Og det på trods af, at al tv-grafikken er lavet pænt med fint hensyn til den grove skærmopløsning. Konklusionen for mit vedkommende er, at når vi taler om design, brugervenlighed og funktionalitet på nettet, er DR Update et hastigt og delvist vellykket forsøg på net-tv – med plads til forbedringer.

Kim Pedersen er designchef på Ekstra Bladet Nye Medier, forfatter og foredragsholder.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen