search

Det store kørekort

Bog: Forfatter: Forlag:

 

Ny guide til søgning på internettet vil være de fleste til gavn.
 

* Tara Calishain:
"Web Search Garage"
Prentice Hall
236 sider, £11.19 på amazon.co.uk

ANMELDELSE. Da Jerry Yang og David Filo i 1994 skabte yahoo.com for at få overblik over deres internet-bogmærker, eksisterede der kun nogle få tusinde hjemmesider.

I dag kender ingen antallet, men søgemaskinen Google, som p.t. anses for at være førende, hævder at kende til over fire milliarder forskellige sider. Og naturligvis er der mange flere.

Internettet vokser konstant, og siden, du fandt i går, er måske i morgen overhalet af en nyere og bedre. Men hvordan får man det store kørekort, der kan give fuldt udbytte af turene på informationsmotorvejen?

Hold op med at søge på må og få, og lær at søge metodisk, kunne et svar lyde. Og anskaf gerne til en start Tara Calishains glimrende "Web Search Garage".

Tara Calishain anses for at være en af de førende inden for internet-research, og hendes styrke er ikke blot, at hun har et omfattende kendskab til nettet – inklusive de skjulte perler. Først og fremmest forstår hun at omsætte sin erfaring til konkrete arbejdsmetoder og research-principper, der er lige til at gå til for andre.

Vel er der sjældent facitlister, når vi snakker internet-research, men erfaringerne viser alligevel, at det for eksempelvis altid er godt at starte med meget præcise søgninger, for derefter – hvis det er nødvendigt – gradvis at gøre søgningerne mere generelle. Tara Calishain viser hvordan.

Konstant er bogens vinkel, at vi kan gøre meget for at undgå at drukne. Ikke bare i alt det bras, som nettet jo er fuldt af, men også i de mængder af information, som sådan set er brugbare, bare ikke lige præcis er det, vi leder efter.

Calishain deler sin bog op i tre dele. Først en generel introduktion til søgemaskiner – hvilke forskelle er der, og hvornår bruger vi med fordel hvad? Derefter en gennemgang af ti konkrete søge-principper – med masser af konkrete eksempler på, hvorfor det lønner sig at arbejde metodisk. Og endelig en række tematisk opbyggede afsnit: Målrettet søgning efter personer, forbrugerstof, medicinsk information, hvordan man tjekker facts i net-opslagsværker og så videre.

Tredje del af bogen vil man som journalist have mindst brug for, men til gengæld er der så meget at hente i de to første tredjedele, at den afgjort er investeringen værd.

 

 * Tommy Kaas, redaktør på Dicar – Center for Analystisk Journalistik

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen