Congo for drengerøve

Da reporteren Øjvind Kyrø øm bagi hopper af en cykels bagagebærer i den congolesiske grænseby Uvira, træder han direkte ned i hundreder af danske spøgelsers fodspor: Det gigantiske, fantastiske afrikanske land har i århundreder været en dansk fascination, forbundet med os gennem flodkaptajner, sømænd, hjælpearbejdere og lykkeriddere, og man forstår det. Congo byder på alle elementer af et eventyr; fra slaveri og diktatorer til diamanter, Che Guevara og coltan.
Derfor følger Kyrø med rejsebogen med den noget overkørte titel "Congo: Farezone 5. En rejse ind i Congos kaos" også i sporet af en dansk fascination af Congo, som er blomstret gennem de sidste år – ud over udstillinger og andre bøger har især to bogudgivelser i 2001 æren for den: Amerikanske Adam Hochschilds revolutionerende afsløringer om den belgiske kolonigrusomhed i Kong Leopolds arv og danske Peter Tygesens ypperligt journalistiske historiefortælling i "Congo, formoder jeg".
Kyrø og hans bag, som gennem bogens utallige motorcykelridt skal blive betydeligt mere øm, har dog også sin egen energi at tilføre den blomstrende 'dansker i Congo'-genre. Mens Tygesen empatisk, omhyggelig og lyttende skrev sine historier fra congolesernes synspunkt, beskriver Kyrø den hårdtpumpede og kulørte Afrika-journalists turbo-motorcykel-køretur på jagt efter guldgravere, kannibaler og folkemordere. Det sker til tider med en ganske morsom parodi på den barske eventyrer, der ikke engang kan finde ud af at pakke et håndklæde med i rygsækken og ikke kan forstå, at et hårdt presset NGO-samfund ikke står på pinde for journalisten; til andre tider med en hårdtslående politisk indignation, der ikke mindst slår effektivt ud efter vestlig dobbeltmoral. Det er en hurtig, letlæst bog skrevet med passion og kulør, og Congo leverer varen. Der er stof til drømme – og til mareridt.

Øjvind Kyrø: Congo: "Farezone 5. En rejse ind i Congos kaos", 240 sider, 249 kroner. People's Press