På B.T.'s redesignede website bruges der utrolig megen plads på billeder. Desværre ofres der ikke mange kræfter på billedkommunikation.
"Nej, nej, NEJ! Forstår I dog slet ikke, hvordan brugere navigerer på nettet? Det foregår HELT anderledes end i trykte medier," indleder brugeren Søren Andersen en af de 75 kommentarer, Bt.dk's nye design i skrivende stund har modtaget på den dertil indrettede side. Og denne anmelder kan kun give ham ret; det ligner en fejlsatsning at stræbe så kraftigt efter at overføre papiravisens "tabloide" udtryk til nettet.
"Som flere af jer bemærker, har vi hentet inspiration fra en række store tabloidsites i udlandet," skriver onlinechef Bo Christensen i et svar.
Undertegnede vil gerne påtage sig at præcisere adressen: Som så ofte før i B.T.'s designhistorie er hovedinspirationskilden tyske BILD.
Men Bild.de er interessant nok et renere produkt – hvor ikke blot billeder, men også tekst bliver behandlet med større respekt for den kommunikative funktion. På Bt.dk smaskes hovedrubrikken mekanisk ind samme sted hver gang, uden øje for om billedet kan tåle det, og annoncer og henvisningsbokse tvinger regelmæssigt tekstspalten ned i en bredde, som i kombination med den (for) store skriftstørrelse nedsætter læseligheden.
Bt.dk bør komplimenteres for at have skabt en genkendelig og karakterfuld grafisk stil på startsiden. Prisen er imidlertid en stærkt nedsat brugervenlighed. Store fotos og rubrikker fylder næsten hele skærmbilledet og reducerer antallet af læsetilbud. Ved at skifte fra kombineret top- og venstrenavigation til en tredelt navigationsbjælke i toppen følger Bt.dk tidens trend, men en fejl bliver jo ikke rigtigere af at blive gentaget, og de mange underinddelinger bidrager til at svække overblikket.
Mest problematisk oplever jeg imidlertid måden, Bt.dk (mis)bruger billeder på. Ét er, at man misforstår netavisens funktion, når man lader fotos optage så meget af den dyrebare plads. Men når det nu er det, man har valgt, virker det helt vanvittigt at behandle billedmaterialet så skødesløst – og tankeløst – som det sker på Bt.dk. Masser af fotos er komplet og aldeles blottet for relevant indhold. Nogle historier får et billede med på vejen, andre ikke, og arkivfotos anvendes i flæng … som eksempelvis en meget eksplicit illustration til rubrikken "Brækvirus i udbrud på krydstogtskib".
Billedtekster forekommer her og der uden konsekvens og mangler ofte, hvor der er brug for dem.
Afslutningsvis skal jeg beklage, at denne anmeldelse på grund af ferie har måttet afleveres allerede midt i juli. En del fejl og svagheder er allerede blevet udbedret i løbet af den måned, der er gået, siden Bt.dk's nye form blev søsat 16. juni. Det er mit oprigtige håb, at redaktionen har nået at rette skibet yderligere op, inden dette læses.
www.bt.dk er besøgt i perioden 16.6.-16.7.2009 med Firefox/Mac OSX samt Internet Explorer/Windows Vista.
Ole Munk er designkonsulent, grafisk formgiver og illustrator, uddannet som arkitekt med speciale i visuel kommunikation. Han anmelder websites i Journalisten med fokus på arkitektur, design og funktionalitet.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.