Anker Brink Lund: “Slut med de glade tider”

De gyldne tider i mediebranchen er endegyldigt forbi. Og der er udsigt til stadig flere fyringer. Først i 2011 ser det ud til at vende, forudser professor i medieledelse Anker Brink Lund i dagens udgave af Jyllands-Posten.

De gyldne tider i mediebranchen er endegyldigt forbi. Og der er udsigt til stadig flere fyringer. Først i 2011 ser det ud til at vende, forudser professor i medieledelse Anker Brink Lund i dagens udgave af Jyllands-Posten.

"Jeg mener ikke, at vi har set bunden endnu, og man skal ikke længere forvente, at de glade tider kommer Igen. Det gør de aldrig. 2007 kommer til at stå tilbage som guldåret."

Sådan lyder prognosen fra Anker Brink Lund, professor ved Copenhagen Business School.

I dagens udgave af Morgenavisen Jyllands-Posten vurderer han, at den omfattende nedtur i mediebranchen både skyldes finanskrisen og strukturelle ændringer i branchen.

"Man har ikke forberedt sig tilstrækkeligt til nettet, og måske har man troet på, at en forretningsmodel ville dukke op hen ad vejen. Nu kan man se, at annoncekronerne ikke bare går til nettet, men også til de sites, der ikke er journalistisk drevet," siger han blandt andet til avisen. 

Ifølge Anker Brink Lund har det tilmed lange udsigter, før situationen bedres. Krisen vil koste arbejdspladser både i år og næste år. Og formentlig først i 2011 vil der måske være en langsom tendens til vækst.

0 Kommentarer