search

Angreb på ytringsfriheden

DR-program fik alvorlig kritik af Pressenævnet, men nu får Pressenævnet alvorlig kritik af pressejurist. Han mener, at nævnets linie vil betyde en voldsom begrænsning af ytringsfriheden.

En af landets førende presse-jurister Oluf Jørgensen, der er afdelingsforstander på Journalisthøjskolen, tager kraftigt afstand fra en kendelse, som Pressenævnet kom med i december.

I kendelsen udtaler nævnet kritik af et DR-program, der handler om brandkatastrofen på Scandinavian Star.

Oluf Jørgensen mener, at Pressenævnets holdning kan være med til at begrænse ytringsfriheden alvorligt.

Derfor har han på eget initiativ skrevet et brev til Pressenævnet, hvilket må betegnes som et meget usædvanligt skridt. I brevet skriver han blandt andet:

"Pressefriheden begrænses meget markant, hvis pressen kun må formidle oplysninger og synspunkter, der er hævet over enhver tvivl."

Over for JOURNALISTEN uddyber Oluf Jørgensen:

"Jeg mener, at Pressenævnet kritiserer på en helt gal baggrund. De kritiserer blandt andet, at en række nye oplysninger om skattetænkning i forbindelse med færgen, kommer frem i programmet. Det kan jeg kun tolke som om, de mener, at disse oplysninger ikke skulle have været fremme."

"Men hvis den slags oplysninger ikke kommer frem til offentligheden, går det jo ud over pressens rolle som vagt-hund. Det er jo netop vigtigt, at pressen skaffer nye oplysninger i sådan nogle store sager. Pressenævnet skal ikke lege domstol og vurdere, hvad der er relevant, og hvad der ikke er relevant at fortælle i så komplicerede sager."

 

Juridisk spørgsmål
Oluf Jørgensen er derudover utilfreds fordi, Pressenævnet udtaler kritik af, at skibsreder Niels Erik Lund i programmet omtales som ‘ansvarlig reder' for Scandinavian Star.

Niels Erik Lund var registeret som ‘Managing owner', og nævnet vurderer, at det ikke kan oversættes til ‘ansvarlig reder'.

Oluf Jørgensen påpeger, at oversættelsen fra engelsk til dansk er et juridisk spørgsmål, der ikke er afklaret endnu. Desuden har Niels Erik Lund efterfølgende fået genmæle i et interview, der er blevet bragt i DR.

"Det er ikke Pressenævnets opgave at afgøre, hvad der er rigtigt og forkert i komplicerede, faktiske forhold og juridiske problemstillinger," skriver Oluf Jørgensen i brevet.

I Norge, hvor den samme tv-udsendelse også blev vist og også blev bragt for det norske pressenævn, udtalte nævnet ingen kritik af udsendelsen. Netop fordi de konkluderede, at de ikke kunne vurdere de juridiske spørgsmål.
Journalist Jørgen Pedersen, der er en af programmets tilrettelæggere er også utilfreds med det danske pressenævn.

"Det er jo klart, at man ikke bryder sig om at få én over snuden af Pressenævnet. Deres kendelse er dybt uretfærdig. De lægger en linie, der begrænser journalisters ytringsfrihed, og det er vel ikke deres rolle," siger Jørgen Pedersen.
Det danske og det norske pressenævn skal mødes i januar, og her vil de to vidt forskellige kendelser blive diskuteret. Jørgen Pedersen vil afvente deres møde, før han beslutter sig for, om han på nogen måde skal gå videre med sagen.

Pressenævnets kendelse kan læses på http://www.pressenævnet.dk.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen