search

Anders Lund Madsen gør comeback i radioen

Omar Marzouk og Anders Lund Madsen skal kommentere dagens nyheder i P1 morgen. I et interview med Journalisten.dk forklarer Anders Lund Madsen det blandt andet med disse ord: Mistelten, kronesiden og Beatles.

Omar Marzouk og Anders Lund Madsen skal kommentere dagens nyheder i P1 morgen. I et interview med Journalisten.dk forklarer Anders Lund Madsen det blandt andet med disse ord: Mistelten, kronesiden og Beatles.

Han høstede stor succes som Sort Spejder sammen med den nu TV 2-ramte Anders Breinholdt. Men her til morgen gjorde Anders Lund Madsen så comeback i radioen. Hver morgen skal han på P1 kommentere dagens nyheder sammen med stand-up komikeren Omar Marzouk.

»Jeg kunne aldrig nogensinde finde på at forlade radioen. Radio er det absolutte medium, det er så enestående lækkert at lave. Man kan sige noget, og når man ikke har mere at sige, sætter man bare musik på. Problemet er bare, at på P1 kan man ikke sætte musik på. Det er den eneste mistelten, jeg ikke har taget i ed. Til gengæld kommer der radioavis, man kan skifte over til,« siger Anders Lund Madsen, der også har en anden grund til at elske radio.

»Der er minimal forberedelse, fordi det er live. Men vi har fået frie tøjler. Min tanke er bare, at hvis journalisterne på P1 Morgen først beskæftiger sig med et emne, så er døren jo lukket for, at jeg kan sige noget, der er endnu klogere. Så hvis de snakker om regeringsdannelse, er vi nødt til at snakke om noget helt andet,« siger han til Journalisten.dk.

Anders Lund Madsen og Omar Marzouk fik taget P1-mødommen her til morgen. For fremtiden skal de fire dage om ugen bruge cirka 5 minutter før hver radioavis på at kommentere dagens nyheder.

»Idéudviklingen har varet i alt syv minutter, så vi har ikke noget koncept, andet end vi skal forsøge at lave overblik i en konstant strøm af nyheder. Og der er P1 morgen det rigtige sted at være, for de er de bedste til at give overblik. At være overblik i det overblik, det er at være kronesiden på mønten,« siger Anders Lund Madsen og undskylder, at han ikke udtrykker sig klarere.

Anders Lund Madsen skal fortsat være vært for Det Nye Talkshow, der bliver sendt hver fredag. Han er selv lidt forundret over, at P1 Morgen har lukket ham og Omar ind i folden.

»Intet mangler på P1, jeg ved ikke hvorfor de pludseligt har spurgt. De tænker nok, at vi skal ind og sige noget sjovt – Omar er i hvert fald en sjov én. Men de har alerede en fantastisk humor selv, den er meget underspillet. Men om der er noget, der mangler i deres program? Nej, det synes jeg egentlig ikke, men det skal da ikke stoppe mig i at sige ja tak. Det er ligesom, hvis de ringede fra Beatles og spurgte, om jeg ville spille med – det er jo ikke fordi de mangler noget, men jeg ville stadig sige ja.«

Kommentarer
14
Jakob Andresen
04.10.11 11:47
Re: Anders Lund Madsen gør comeback i radioen

En modig satsning i kølvandet på Jeppesens Top 179-fadæse. Men efter første omgang nyhedskonsulenteri i morges er jeg desværre ikke imponeret. Det er nok et spørgsmål om smag.

Premieren kan høres her.

Fremhævet af Journalisten
søren rathje
04.10.11 13:19
Re: Anders Lund Madsen gør comeback i radioen

Anders Lund Madsen er efterhånden så indkroget i sit eget selvsmagende, aldrig rigtig rablende, bare trættende cirkus. Jeg forstår ikke, hvorfor DR bliver ved med at pumpe luft i den pauseklovn. Morgenens indslag med ALM var symptomatisk med sit rendyrkede, ufarlige og perspektivløse idioti. Ordet ”idioti” betyder oprindeligt egen, privat og uden udsyn – altså noget, som aldrig hæver sig op over sit eget begrænsede blik – og netop dette aspekt står for mig som en særdeles rammende beskrivelse.
 

ALM: ”Der er minimal forberedelse, fordi det er live. Men vi har fået frie tøjler …”.
 

Det er ganske sigende, at manden tror, han bare kan stille sig op foran mikrofonen med et par ugeblade og sige noget skørt, som han gjorde i morges, så skal vi nok falde på halen af grin. Man behøver stort set ikke forberede sig, for alt, hvad man siger, er sjovt, og alt, hvad man gør, er grinagtigt.

 I guder, for en magelighed!  Brug dog mikrofonen og talentet til noget andet, Anders

Fremhævet af Journalisten
Mikael Nielsen
04.10.11 23:33
Re: Anders Lund Madsen gør comeback i radioen

Hørte det godt tirsdag morgen og hvor herre bevares en gang L * * * 

Han stod og sagde ingenting det var ren spild af min tid.  

P1 morgen er snart nede og skrabe bunden af morgen radio og lægger sig på linje med NOVA FM og The Voice's morgenprogrammer.

Hvorfor må man ikke være seriøse mere? - hvorfor skal alt plastres ind i ligegyldige platheder?

Det næste bliver vel en abe til at fremsige radioavisen og en beostær til at fortælle om vejret.

 

 

Fremhævet af Journalisten
Kim Ravn-Mortensen
05.10.11 08:10
Re: Anders Lund Madsen gør comeback i radioen
Anders Lund Madsen er mediernes svar på Kejserens Nye Klær. Han har intet at på, intet at komme med og er ikke sjov.
Fremhævet af Journalisten
Jesper Borup
05.10.11 08:47
Re: Anders Lund Madsen gør comeback i radioen
.....og Anders Lund-Madsen er tilsyneladende også hævet over kravet på almindelig kollegial respekt, eller hvad? Tænk hvis vi andre begyndte at nedgøre jeres produkter lige så forudsigeligt nådesløst og unuanceret efter første forsøg, Kim, Mikael, Søren og Jakob.

Opfør jer dog ordentligt.
Fremhævet af Journalisten
Jakob Andresen
05.10.11 09:33
Re: Anders Lund Madsen gør comeback i radioen

Kære Jesper Borup.

Jeg forholder mig ikke til, hvad andre skriver i tråden, men jeg forstår, at jeg efter din opfattelse jokker på Anders Lund Madsen, når jeg bekendtgør, at jeg ikke er imponeret over det nye tiltag på P1.

Det må jeg, med al kollegial respekt, erklære mig fuldstændig uenig i.

Mvh

Jakob Andresen

Fremhævet af Journalisten
Jesper Borup
05.10.11 10:03
Re: Anders Lund Madsen gør comeback i radioen
OK, Jakob, du var ikke den mest nedrige i flokken.
Jeg forholder mig til det samlede indtryk, jeg sidder tilbage med efter at have læst den stribe af indlæg, som dit initiativ til at lege smagsdommer over en kollegas første forsøg på at afvikle et nyt koncept, afstedkom. 
Fremhævet af Journalisten
søren rathje
05.10.11 10:55
Re: Anders Lund Madsen gør comeback i radioen

@ Jesper: Undskyld mig, men hvad er det for noget vås, at man skal have en generel og altomfattende "kollegial respekt", som om journalister ikke må kritiseres. Er det ikke lige netop det, der så ofte er problemet i denne verden: Man dækker over hinanden.

Jeg skrev mit indlæg, fordi det jo på ingen måde er første gang, at Anders Lund Madsen kommer buldrende ind i medierne, tom og selvforelsket, som om han var guds gave til komikken og journalistikken, og fordi hans ind- og optræden i programmet er symptomatisk for P1 Morgen med de åh, så hyggelige og småsnakkende værter.

 ALM har simpelthen mistet interessen for omverden - sådan virker det i hvert fald på mig. Og når han nu er så højt profileret i medieverden, hvorfor dælen skal han så fredes? Kender du ikke talemåden: Når man stikker røven frem, må man finde sig i at andre tager temperaturen.

VH Søren

Fremhævet af Journalisten
Jesper Borup
05.10.11 11:33
Re: Anders Lund Madsen gør comeback i radioen

Tænkte nok at jeg nu skulle have skudt i skoene at jeg mener at "journalister ikke må kritiseres."

Men Søren, det er jo ikke det, jeg skriver.

Og nu ikke mere fra mig i denne "debat."

Fremhævet af Journalisten
Søren Larsen
05.10.11 11:36
Re: Anders Lund Madsen gør comeback i radioen

Kære Søren Rathje

Det står dig frit for at mene og ytre dig, som du vil. Men hvad ligner det at bruge journalisternes fagblad som katapult til din galde mod Anders Lund Madsen.  Andre steder på nettet finder du hjemmesider, afstemninger og blogs, der netop har til formål at diskutere hvilke tv-værter der nu har stukket næsen for langt frem. Besøg dem næste gang du har brug for at tilsværte mine kollegaer.

Mvh

Søren Larsen

Fremhævet af Journalisten
Jakob Andresen
05.10.11 12:30
Re: Anders Lund Madsen gør comeback i radioen

Jeg har altså meget svært ved at finde noget som helst nedrigt i min egen kommentar, Jesper. Jeg har ligeledes svært ved at karakterisere det som smagsdommeri. Du er af en anden opfattelse - og har nu meldt dig ud af debatten - og sådan må det være.

Og så synes jeg i øvrigt, at vi skal lade Journalistens moderator bestemme, hvad der må skrives her.

Fremhævet af Journalisten
søren rathje
05.10.11 12:57
Re: Anders Lund Madsen gør comeback i radioen

hvor er I dog nogle ømskindede tanter ... det er ok at bruge fagbladet til pseudonyheden: "Anders Lund Madsen gør comeback i radioen", men at kommentere og kritisere dennes position, det bør man holde sig fra.

 

 

 

 

Fremhævet af Journalisten
Erik Bjørn Møller
06.10.11 08:49
Re: Anders Lund Madsen gør comeback i radioen

Jeg synes faktisk, det var befriende - og relevant - endelig at læse sandheden om Anders Lund Madsen - så tak til Søren og Kim.

Fremhævet af Journalisten
Henrik Lind Jørgensen
06.10.11 10:27
Re: Anders Lund Madsen gør comeback i radioen

Nej rolig nu, Søren. Selv om der i denne tråd er nogle journalister, der åbenbart mener, at man ikke kan eller skal kritisere indhold, så er det naturligvis både tilladt og nødvendigt ifølge min opfattelse. Ellers kan man da ikke forholde sig til noget som helst. De journalister, der ikke mener, at man kan koble indhold og ophavsmand, skulle måske overveje at debattere fuldkornsbrød, hvor det i sagens natur er vanskeligere at finde ud af sådan offentligt, hvem der ødelægger dejen.

Så længe tonen er sober - modsat hvad der gælder de fleste andre steder på nettet - er det naturligvis et must at man kan diskutere, hvad der er skidt eller kanel.

Jeg skal ikke kunne sige, om Journalistens relativt nye redaktør vil opstille andre retningslinjer for, hvad man kan og bør, men da Dansk Journalistforbund ikke er en loge (i hvert fald ikke en, jeg ønsker at være medlem af) så der hviler ikke nogen særlig forpligtelse til at beskytte hinanden.

Sitet her kan også kun dårligt tåle at indskrænke debatten. Den er så minimal, at det da næsten ikke kan blive mere tyndt.

Jeg efterlyser ingen generel person-fnidder eller skyden på hinanden her på siden, da man bare kan gå over på andre blogs og finde masser af argumenter for, hvorfor journalister er det værste på jord, men jævnfør det jeg skrev før, er det nogle gange vanskeligt at afkoble produkt fra person.

Personligt har jeg ingen mening om det, Anders Lund Madsen udfolder sig med, da det er mange år siden, jeg har fulgt med i det.

Fremhævet af Journalisten