Anders Krab: Vi skal spare, ikke fyre

Børsen udliciterer weekendtillægget Biler til Bilmagasinet. »Hvis husets egne journalister skulle producere stoffet, ville prisen være højere, da de jo arbejder efter vores overenskomst,« siger chefredaktør og adm. direktør, Anders Krab-Johansen, til Journalisten.dk.

Børsen udliciterer weekendtillægget Biler til Bilmagasinet. »Hvis husets egne journalister skulle producere stoffet, ville prisen være højere, da de jo arbejder efter vores overenskomst,« siger chefredaktør og adm. direktør, Anders Krab-Johansen, til Journalisten.dk.

Sparekniven har ramt Børsen. Helt konkret betyder det, at avisen udliciterer sit ugentlige tillæg Biler til Benjamins Bilmagasinet.

»Outsourcingen kommer ikke til at betyde fyringer,« slår chefredaktør og adm. direktør, Anders Krab-Johansen, fast over for Journalisten.dk.

Udliciteringen bunder i to ting.
»Vi har set en nedgang i annoncemængden, og derfor vil vi optimere avisen for vores annoncører. Derudover skal vi spare på vores på omkostninger, hvilket vi kan gøre gennem outsourcing af tillæg som Biler,« siger Anders Krab-Johansen.

Han vil ikke spå om, hvordan den økonomiske virkelighed ser ud på avisen i 2013, men…
»Det her er en mindre og kortere spareøvelse.«

Som en del af sparerunden indfører avisen ansættelsesstop resten af 2012.
Hvordan vil det påvirke avisen, at der er færre hænder til at fylde spalterne?
»Det drejer sig om en håndfuld journalister, der enten selv siger op eller går på pension. Vi laver selvfølgelig en omorganisering, men i kraft af oursourcingen bør det ikke få nogen betydning,« siger Anders Krab-Johansen.

Ifølge Anders Krab-Johansen vil avisen holde skarpt øje med fordele og ulemper ved udliciteringen, og hvis det bliver en succes, vil flere tillæg kunne ryge samme vej.

Du er ikke bange for, at Børsen ved udliciteringen mister sin særlige tone i stoffet?
»Biler bliver i forvejen lavet af freelancere, så springet til en outsourcing er lille. Men vi er selvfølgelig forsigtige med, at det ikke går ud over kvaliteten.«

I sidste uge meddelte Ekstra Bladet, at de fra september vil få lavet tre weekendtillæg af Mediamovers.

Samtidig får også Jyllands-Posten og Berlingske lavet flere ting ude i byen. Ender det ikke med, at alle aviserne bliver helt ens?
»Vi køber os til forskellige specialiserede varer, så jeg mener, vi sagtens kan bevare kvaliteten. Samtidig kan vi spare penge. Omkostningerne er markant lavere ved at få lavet tingene ude i byen. Hvis husets egne journalister skulle producere stoffet, ville prisen være højere, da de jo arbejder efter vores overenskomst.