search

Anders Krab tager skarpt afstand fra sponsoraftale

Det er en dårlig model og kommer ikke til at ske igen, siger Børsens chefredaktør, Anders Krab-Johansen, efter at Microsoft har sponsoreret et tema om it på Borsen.dk. Men sponsorjournalistik kan være ok, især på 'blødere områder', uddyber han over for Journalisten.dk.

Det er en dårlig model og kommer ikke til at ske igen, siger Børsens chefredaktør, Anders Krab-Johansen, efter at Microsoft har sponsoreret et tema om it på Borsen.dk. Men sponsorjournalistik kan være ok, især på 'blødere områder', uddyber han over for Journalisten.dk.

Børsens chefredaktør, Anders Krab-Johansen, tager afstand fra en sponsoreringsaftale, som Børsens webavis, Borsen.dk, tidligere på året indgik med Microsoft. I det seneste nummer af Journalisten er der en artikel, der undersøger fænomenet med sponsorjournalistik. Her nævnes eksemplet også.

Borsen.dk indgik en aftale med Microsoft om, at virksomheden ville sponsorere en række artikler om fænomenet Cloud Computing. Borsen.dk skrev klart ved artiklerne, at Microsoft havde sponsoreret temaet.

Men det kommer ikke til at ske igen, siger chefredaktør Anders Krab-Johansen. Han meldte klart ud, at ordningen ikke var i orden, ved et fyraftensmøde arrangeret af Dansk Journalistforbunds Kreds 1 i sidste uge. Det slår han nu fast over for Journalisten.dk.

Var den konkrete aftale en god eller en dårlig model?

"Jeg synes, det er en dårlig model, fordi man piller ved nogle grænser for, hvordan man finansierer sin journalistik. Aftalen var lavet, før jeg tiltrådte. Jeg mener, man skal være meget mere forsigtig. Når jeg læser artiklerne enkeltvis, så kan jeg ikke sætte en finger på nogen af dem, men det samlede indtryk er, at man på en eller anden måde kan være med til at sætte en dagsorden, hvis man har penge til det. Det synes jeg er forkert," siger Anders Krab-Johansen til Journalisten.dk.

Kan du forestille dig en anden model, hvor Microsoft på en eller anden måde kan sponsorere journalistik om det her emne, der ville være i orden?

"Jeg har kun godt at sige om Microsoft på alle mulige punkter, men det kan jeg faktisk ikke."

I artiklen i Journalisten om sponsorjournalistik siger redaktionschef på Borsen.dk Jørgen Andresen, at man på redaktionen har reflekteret kritisk over modellen efterfølgende. Næste gang skal der være mere end en hovedsponsor på, hvis sådan en aftale skal kunne lade sig gøre, siger han.

Men den model er heller ikke god nok, siger chefredaktør Anders Krab-Johansen til Journalisten.dk.

Kan det lade sig gøre, som Jørgen Andresen siger, hvis der er mere end en hovedsponsor på et lignende tema?

"Ikke på kernejournalistik, nej."

Anders Krab-Johansen understreger dog, at det ikke betyder et totalforbud mod sponsoreret journalistik i Børsen eller på Borsen.dk.

"Der findes områder, hvor det bliver brugt, og det er især i den blødere journalistik. Men der er vi også meget påpasselige," siger han.

Hvornår er det i orden med sponsoreret journalistik?

"Det skulle undre mig, hvis vi var anderledes end alle andre, der for eksempel laver biljournalistik og tager til Italien og prøver den nye Maserati. Hvis man ikke tager med på den tur, får man ikke lov at prøve den Maserati. Det er et anderledes felt."

Hvad er forskellen på 'kernejournalistik' og det, du kalder 'blødere journalistik'?

"Folk, der holder Børsen, er meget afhængige af, at de temaer, vi sætter på dagsordenen, og måden, vi dækker emner som politik, finans og økonomi, giver dem det absolut bedste beslutningsgrundlag, for det er tit meget store penge, det handler om. Der må ikke være nogen tvivl om, hvorvidt den journalistik er påvirket af andre interesser."

Kommentarer
2
Søren Storm Hansen
05.05.11 12:20
Re: Anders Krab tager skarpt afstand fra sponsoraftale

Hvad med sponsorater af nyhedsbrev eller RSS-feed. Fx. som Daring fireball?

http://daringfireball.net/feeds/sponsors/

Fremhævet af Journalisten
Thomas Engelsmann
06.05.11 08:28
Re: Anders Krab tager skarpt afstand fra sponsoraftale
Mig bekendt har Børsen en løbeklub, der er sponseret af et forsikringsselskab. Denne løbeklub, hvor en række fremtrædende erhvervspersoner sendes til Boston Marathon, optræder jævnligt i både den trykte og elektroniske avis. Dette er vel et klart eksempel på sponseret journalistik.  
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen