Anders Krab-Johansen, engang skulle Berlingske Media være stor. Nu skal I være meget fokuseret. Kan du forstå, hvis medarbejdernes omstillingsparathed er udfordret?
”Det her er ikke en sjov øvelse for medarbejderne. Huset har været igennem mange, alt for mange omstillinger, med skiftende ejere og direktører. Det har ikke været godt. Derfor er det en udfordring at skabe tryghed. Men nu er tumulten slut. Medarbejderne skal vide, at vi tager opgaven alvorligt, og jeg har personligt selv tænkt mig at blive her rigtigt længe og passe på de folk, der er her. Strategiens succes begynder med, at de føler ejerskab til den,” siger Anders Krab-Johansen, koncernchef for Berlingske Media.
93 skal væk
Medarbejderne i Berlingske Media fik i dag klokken 10 besked om, at koncernen står over for dramatiske ændringer.
I alt skal 93 ud af 881 ansatte forlade koncernen. 29 redaktionelle stillinger bliver nedlagt. Der nedlægges også HK- og lederstillinger. Og 32 ansatte, der layouter Berlingske og BT, skal fremover arbejde i det eksterne bureau Wunderkind.
Desuden lukker børneavisen Kids News, BT skal udkomme i færre sider, og en række websites bliver nedlagt – for eksempel business.dk, mx.dk og aok.dk.
Berlingske Media skal være mere digitalt og koncentrere sig om produktion af journalistisk indhold, der skal udkomme på færre platforme.
Derfor afvikler Berlingske Media også sit engagement i webshops og radiokanalen Pop FM.
Resultatet er et Berlingske Media, der krymper yderligere end det, der var under den tidligere koncerndirektør Lisbeth Knudsen.
”Det kan blive så komplekst, at man bruger flere penge og tid på at blive enige end på at lave journalistik, sælge annoncer og abonnenter. Nu flytter vi tilbage til kernen og det, vi er gode til. Og kernen er massivt digital,” siger Anders Krab Johansen.
Danmarks største gratisavis
Hvordan skal BT slå Ekstra Bladet med en tyndere avis?
”Vi er ikke Ekstra Bladet. Vi er mobil first – og digitale. Vi laver også Danmarks største gratisavis, der får navnet BT Metro. Vi har også en lille avis med betaling, der kan konkurrere med Ekstra Bladet, og som er i kontakt med mange danskere,” siger han.
Outsourcer I layoutet af BT og Berlingske, fordi overenskomsterne er for dyre?
”Det er mere for at investere i, hvor vi ser os selv i fremtiden. Vi kan få en god kvalitet med høj fleksibilitet ved at få lavet sidelayout eksternt, og vi vil gerne koncentrere os om indholdet og den digitale distribution.”
I sparer nogle penge med omlægningen. Men hvor skal pengene komme fra, når det er slut med indtægter fra BT PLUS, webshops – og BT skal være en tyndere avis?
”Vi skal tjene penge, hvor vi er bedst. For Berlingske og Weekendavisen er det på abonnementer, og for BT er det annoncer. Radio24syv skal udvikle et koncept, hvor de kan få nye indtægter på podcasts.”
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.