Analyse: Aviser vil tabe annoncekroner

Alt tyder på, at dagbladene får endnu sværere ved at tiltrække annoncørerne i 2009. Til gengæld spås onlineannoncer en kæmpe fremgang.

Alt tyder på, at dagbladene får endnu sværere ved at tiltrække annoncørerne i 2009. Til gengæld spås onlineannoncer en kæmpe fremgang.

En stor interviewundersøgelse blandt de 450 største annoncører, foretaget af TNS Gallup, viser nemlig, at annoncørerne vil reklamere mindre i 2009 end i 2008.

Hele 46 procent af annoncørerne forventer at bruge færre penge på reklamer i 2009 end i 2008. Til sammenligning var det sidste år kun 13 procent, der forventede at skære i reklamebudgettet.

Nedskæringerne vil især gå hårdt ud over dagblade og gratisaviser, viser trendanalysen.

44 procent af de interviewede virksomheder vil annoncere mindre i aviser i 2009. Pengene skal i stedet gå til onlinemarkedsføring, som spås en fantastisk vækst. 72 procent af annoncørerne forventer at bruge flere penge på onlineannoncer end hidtil.

Annoncørerne er også blevet spurgt, hvilke medier der er de vigtigste annonceplatforme. Over halvdelen mener, at dagblade og aviser har tabt betydning som annonceplatform. Også magasiner og ugeblade har tabt betydning, men i mindre grad end aviserne.

Til gengæld er onlinereklamer og i mindre grad tv-reklamer blevet mere vigtige for annoncørerne.

Læs hele trendanalysen på Mediawatch.

0 Kommentarer