Amerikanske medier sparer på Barack Obama

Presseflyene, der følger præsidenten på hans rejser, flyver halvtomme i disse måneder. Medierne er simpelthen nødt til at spare på den dyre pressedækning af Obamas gøren og laden.

Presseflyene, der følger præsidenten på hans rejser, flyver halvtomme i disse måneder. Medierne er simpelthen nødt til at spare på den dyre pressedækning af Obamas gøren og laden.

Alle kender det klassiske billede af den amerikanske præsident, omgivet af det mere eller mindre faste korps af pressefolk, der følger ham på rejser over USA og den ganske verden. Men i de senere måneder er præsidentens hof af nyhedsreportere svundet kraftigt ind. Amerikanske medier skal nemlig spare, og her er den traditionelle massive dækning af præsidentens rejser et oplagt sted at skride ind.

At følge præsidenten i tykt og tyndt er nemlig en temmelig kostbar affære. Et sæde i et chartret pressefly løber hurtigt op i 2000 dollars, og er der tale om udlandsrejser, taler vi femcifrede beløb – stadig i dollars.

»Priserne er eksorbitante,« klager topchefen for ABC News David Westin til New York Times. Han har netop overstået en sparerunde, der har kostet 25 procent af stillingerne i nyhedsafdelingen.
I alt bruger amerikansk presse omkring 18 millioner dollars årligt på at følge præsidenten på hans rejser, anslår White House Correspondents' Association.

Traditionelt har 'White House-dækningen' været det mest prestigefyldte område for amerikanske nyhedsmedier. Men i løbet af flere år er regionale aviser stoppet med at udsende journalister, og nu er de helt store medier altså også begyndt at slå sig i tøjret.

»Jeg kigger hver dag efter små og store ting, hvor vi kan skære,« siger Christopher Isham, chef for CBS News' Washington-kontor.

Udviklingen er lidt af en dødsspiral, for jo flere medier, der dropper de chartrede pressefly, jo dyrere bliver det for de tilbageværende, hvilket igen får flere til at skippe præsident-rejserne.

1 Kommentar

Luci Smith
30. JULI 2010
Re: Amerikanske medier sparer på Barack Obama

Man skal bare blive venner med Obama på facebook, hvis man vil ved hvad han foretager sig og har lyst til at offentliggøre.

Stilen er helt anderledes end hos Bush og det er, ligesom  måden han skaffede penge til sin kampagne, med mange små bidrag,  noget nyt i amerikansk politik.