Amerikanske medier ramt af Obama-feberen

Næsten halvdelen af alle nyheder i tv og radio, på print og web i USA handlede om Barack Obama i sidste uge.

Næsten halvdelen af alle nyheder i tv og radio, på print og web i USA handlede om Barack Obama i sidste uge.

Obama-feberen raser i de amerikanske medier. Den nye præsident var en del af 45 procent af alle nyheder på platformene print, web, tv og radio i sidste uge. Især slog medierne på historier om Barack Obamas indsættelse og på analyser af præsidentens politik og indsættelsestale.

På en andenplads kommer historier om finanskrisen, som fyldte 15 procent af nyhedsbilledet, efterfulgt af historier om terrorisme, Kongressen og Gaza. Det skriver Pew Research Center's Project for Excellence in Journalism, som hver eneste uge analyserer det amerikanske mediebillede.

Danskerne er blevet kureret for Obama-feberen, for historier om den nye præsident er ikke de varmeste historier. På Borsen.dk, Ekstrabladet.dk og Politiken.dk er historier om Barack Obama ikke længere på listen over de meste læste historier i den seneste uge. En undtagelse er Berlingske.dk, hvor historien "USAs nye førstefamilie – nu med swahili og gullah" stadig er den mest læste historie i den seneste uge.

0 Kommentarer