Amerikanske aviser går mærkbart tilbage

Det er ikke kun danske dagblade, som i disse år er trængte. Helt nye tal fra det amerikanske marked viser et fortsat oplagsfald for landets større aviser.

Det er ikke kun danske dagblade, som i disse år er trængte. Helt nye tal fra det amerikanske marked viser et fortsat oplagsfald for landets større aviser. Og udviklingen ser tilmed ud til at være accelereret de seneste måneder, konstaterer den amerikanske oplagskontrol, Audit Bureau of Circulations. Samlet set er salget gået tre procent tilbage i løbet af foråret og sommeren, hvis man sammenligner med udviklingen for et år siden. Og vurderingen er, at læserne i stigende grad flytter over på internettet, hvor aviserne rent faktisk oplever stigende læsertal.

Blandt de største dagblade i USA er der nu kun en lille håndfuld tilbage, som nogenlunde er i stand til at fastholde antallet af betalende abonnenter i den målte periode fra 1. april til 30. september. Det drejer sig om USA Today, The Philadelphia Inquirer, The Houston Chronicle og The St. Petersburg Times. De fleste andre store aviser har derimod oplevet et markant fald i abonnementsskaren.

Et eksempel er The New York Times, som hele to gange i det forløbne år har sat prisen på avisen op, for at indhente nogle af de tabte indtægter fra det faldende salg. Avisens oplag er således gået tilbage med 4,5 pct. på hverdage til et oplag på nu godt en mio. eksemplarer. For søndagsudgaven ser det endnu værre ud. Her er oplaget faldet med 7,6 pct. og trykkes nu i 1,5 mio. eksemplarer. Tilbagegangen for de amerikanske dagblade er i øvrigt ikke ny. I foråret viste tallene fra den centrale oplagskontrol lige så nedslående tendenser.

0 Kommentarer