Amerikanere vender tomlen ned til journalistikken

To ud af tre amerikanere siger i en meningsmåling, at kvaliteten af den journalistik, de har til rådighed, er for ringe. Flertallet mener også, at de mest troværdige nyheder skal findes på nettet.

To ud af tre amerikanere siger i en meningsmåling, at kvaliteten af den journalistik, de har til rådighed, er for ringe. Flertallet mener også, at de mest troværdige nyheder skal findes på nettet.

Forud for mediefestivalen 'We Media' i USA viser en meningsmåling, at amerikanerne har et ret ufestligt syn på journalistikken. To tredjedele af de adspurgte er decideret utilfredse med kvaliteten af den journalistik, de har adgang til. Undersøgelsen er lavet i samarbejde mellem mediefestivalens arrangører og analysefirmaet Zogby.

Undersøgelsen viser også, at det store flertal af de adspurgte amerikanere får deres nyheder fra nettet, snarere end fra mere traditionelle medier som tv og aviser. Halvdelen af respondenterne svarer, at deres primære kilde til information og nyheder er internettet, hvilket er en stigning fra 40 pct. sidste år.

Det største slag mod traditionelle journalistiske medier som tv, radio og aviser er måske, at de knap 2.000 respondenter i undersøgelsen også synes, at hjemmesider er den mest troværdige kilde til information. Knap en tredjedel af de adspurgte amerikanere siger, at nettet er deres mest betroede kilde til oplysninger. Kun hver femte (22 pct.) nævner aviser, og marginalt færre (21 pct.) nævner tv og (15 pct.) radio som den mest troværdige kilde.

Der blev lavet en tilsvarende undersøgelse sidste år af brugernes medieforbrug. Undersøgelsen i år bekræfter også sidste års konklusioner: At læsere og seere i stadig højere grad vil flytte over på nettet. Hos tænketanken iFOCOS, som også er medarrangør på mediefestivalen, tager man tallene meget alvorligt:

»For andet år i træk har vi dokumenteret en krise i amerikansk journalistik, der er langt mere alvorlig end industriens forretningsmæssige udfordringer,« siger Andrew Nachison, der er medstifter af iFOCOS.

Ved det anerkendte uddannelsessted for amerikanske journalister Poynter Institute vækker undersøgelsen også opmærksomhed. Mediestrateg, konsulent og blogger på instituttets hjemmeside Amy Gahran mener, at medierne skal tage undersøgelsens konklusioner meget alvorligt og i høj grad satse på nettet:
»Nyhedsproducenter, der fortsætter med at betragte deres trykte eller radio- og tv-transmitterede produkter som de vigtigste, kommer ikke med på vognen og kan ende med at gå nedenom og hjem. For at klare sig er det nødvendigt at ændre sine prioriteter,« skriver hun.

0 Kommentarer