Fejlmeddelelse

Filen kunne ikke oprettes.

Alverdens medier hopper på satirenyhed fra Algeriet

”Mand sagsøger kone for bedrag, efter at han ser hende uden makeup.” En satirenyhed fra Algeriet gik verden rundt denne uge. Ekstra Bladet og Metroxpress beklager, men siger, at fejl som den er kommet for at blive. »Der sker fejl på en redaktion, når man laver så mange historier, som vi gør,« siger EB-chefredaktør Poul Madsen
07.08.2015 · 13:29

Der findes historier, som er for gode til at være sande. Eller for sjove.

”Mand sagsøger kone for bedrag, efter at han ser hende uden makeup”, er netop sådan en historie.

Den er gået hele verden rundt den seneste uge også i danske medier, hvor eksempelvis Ekstra Bladet, Metroxpress, dagens.dk og Jydske Vestkysten har bragt historien på deres sites.

Men historien er ikke sand. Den stammer derimod fra det algeriske satiresite El Manchar, der bragte historien den 30. juli.

»Den slags sites er jo enormt sjove. Problemet er, at virkeligheden ofte overgår fantasien. Men lige præcis denne historie lyder næsten for god til at være sand. Der burde der ringe en klokke. Den skulle vi have givet et ekstra tjek,” siger Jonas Kuld Rathje, chefredaktør på Metroxpress til Journalisten.

»Selvfølgelig skal man tjekke, hvor historien kommer fra. Men vi bringer nogle gange historier, hvor vi citerer andre medier, som vi har tillid til, uden at tjekke hovedkilden. Det er selvfølgelig ikke godt nok. I den bedste af alle verdener skal man altid tjekke hovedkilden til en historie,« siger Jonas Kuld Rathje.

Det er langtfra første gang, at danske og internationale medier viderebringer nyheder fra det stigende antal satiresites verden over. Og det bliver heller ikke sidste gang, hvis man spørger chefredaktørerne på Metroxpress og Ekstra Bladet.

EB og Metroxpress: Vi kan ikke undgå smuttere

»Man kan ikke helt undgå den slags fejl. Journalistik er en proces, hvor man bringer det bedst mulige, når man har det. Man kan ikke skabe en fejlfri journalistisk kultur. Men man kan skabe en opmærksom kultur, hvor man offentligt retter sine fejl. Og jeg kan love dig for, at de på vores netredaktion er ekstra opmærksomme efter en historie som den her,« siger Ekstra bladets chefredaktør, Poul Madsen.  

»Det er bestemt ikke første gang, at vi er hoppet i den fælde, og det er nok heller ikke sidste gang. Jeg tror ikke, at vi kan undgå, at der sker den slags smuttere. Det vigtige er, at vi så får rettet historien,« siger Jonas Kuld Rathje.

Metroxpress retter og beklager historien, da Journalisten henvender sig fredag morgen. De øvrige danske medier rettede historien i løbet af torsdagen, da en vaks læser gør både Journalisten og de pågældende danske medier opmærksomme på, hvor historien kommer fra.

Ekstra Bladets Poul Madsen erkender, at det er for dårligt, at avisen ikke får tjekket historien efter.

»Men der sker fejl på en redaktion, når man laver så mange historier, som vi gør. Den her historie var jo munter. Men måske man lige skulle have taget en dyb indånding og lavet lidt ekstra research,« siger Poul Madsen.

Du siger, at man ikke kan undgå fejl, når man laver så mange historier, som I gør. Burde I så ikke lave lidt færre historier

»Vi kommer ikke til at lave færre historier. Det høje tempo er et vilkår i dag. Men vi skal være bedre til at udvælge og efterprøve historierne. Det vigtigste er at researche og dernæst at tænke sig om: Er den her historie simpelthen for god til at være sand?« siger Poul Madsen.

EB: Det vigtigste er at rette fejlen

Men hvorfor indskærper du ikke bare over for redaktionen, at man altid skal tjekke hovedkilden til en historie?

»Det behøver jeg ikke at indskærpe. Det ved de godt. Der sidder nogle med meget røde ører hos os. Det vigtige er, at vi hurtigt retter fejlen, når vi bliver taget med bukserne nede,« siger Poul Madsen.

Både Ekstra Bladet og de øvrige danske medier har rettet og beklaget artiklen. De har ikke fjernet den, fordi den fejlagtige historie stadig ville kunne findes frem via søgemaskiner.

Svært at spore og tjekke kilden

Netop historien ”Mand sagsøger kone for bedrag, efter at han ser hende uden makeup”, er et godt eksempel på, at det kan være svært overhovedet at spore og eftertjekke hovedkilden.

Historien går først internationalt den 3. august. Det sker, da det engelsksprogede nyhedssite emirates24/7 fra De Forenede Arabiske Emirater viderebringer historien. Derefter går den hurtigt videre i resten af verden anført af de britiske tabloidavisers hjemmesider. De har i øvrigt stadig ikke rettet historien.

Både de fleste danske og internationale medier citerer emirates24/7 for historien. Men det arabiske medie angiver ikke selv, hvor de har historien fra. De refererer blot, at den stammer fra flere aviser i Algeriet.

Derfor var det altså svært hurtigt at spore hovedkilden. Og selv hvis man lykkes med det, kan man blive narret.

Da undertegnede går ind på El Manchars fransksprogede hjemmeside, kommer jeg i tvivl. Også selv om jeg har fået at vide, at der skulle være tale om et satiresite. Den ligner et professionelt layoutet nyhedssite med billeder af politikere og demonstrationer.

Der er en bjælke øverst på sitet med kategorierne indland, nyheder, verden, sport, sundhed, medier og teknologi. Jeg klikker rundt på de forskellige nyheder. Mine næsten ikke-eksisterende franskkundskaber gør det svært at gennemskue, om der er tale om satire.

Jeg bliver først helt sikker, da jeg klikker ind på teknologi-nyhederne. Her staver jeg mig frem til en af tophistorierne: Algeriets rumagentur er nu klar med sin første drone. Historien er illustreret med et billede af en papirflyver.

Det tog mig mindst fem minutter at gennemskue, at der var tale om satire. Og jeg var endda advaret på forhånd.   

Kommentar

09/08/2015 - 07:07

Mads Kolby

Det er utroligt, at de hopper på den. Samme falske historie er jo set i variationer mange gange før på nettet.
Her to eksempler:
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2223718/Chinese-man-sues-wife-ugly-court-AGREES--awarding-120-000.html
http://www.examiner.com/article/man-sues-ex-wife-over-ugly-children-and-wins-daughter-s-looks-horrified-him

Seneste nyheder

18.05.2018 · 14:07

Når Twitter-kommunikation fejler

Søren Frandsen
18.05.2018 · 13:13

Det kan journalister lære af 18. maj

Søren Frandsen

Seneste jobopslag

Kommunikationskonsulent til udvikling og implementering

Region Nordjylland
Ansøgningsfrist: 10.06

Skatteministeriet søger intranetredaktør

Skatteministeriet
Ansøgningsfrist: 10.06

Content Manager til Gyldendal Forlag

GYLDENDAL
Ansøgningsfrist: 07.06

Enhedslistens folketingsgruppe søger presserådgiver

Enhedslisten
Ansøgningsfrist: 01.06

Pressemedarbejder til Det Tekniske Fakultet

SDU - Syddansk Universitet
Ansøgningsfrist: 30.05

Journalist med videoerfaring

Bolius Boligejernes Videncenter A/S
Ansøgningsfrist: 03.06

Pressemedarbejder til Borgmesterkontoret i Odense Kommune

Odense Kommune
Ansøgningsfrist: 10.06

Kommunikationsmedarbejder til Blå Kors Danmark (barselsvikariat)

Blå Kors Danmark
Ansøgningsfrist: 01.06

Herning Folkeblad søger magasin- og ugeavisjournalist

Mediehuset Herning Folkeblad
Ansøgningsfrist: 25.05

Sportsjournalist til Skive Folkeblad

Skive Folkeblad
Ansøgningsfrist: 28.05

Pressechef til Københavns Rådhus (barselsvikariat)

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 07.06

Erfaren presserådgiver søges til Erhvervsministeriet

Erhvervsministeriet
Ansøgningsfrist: 04.06

Kommunikationskonsulent til MKB-Kommunikation, Aarhus Kommune

Aarhus Kommune
Ansøgningsfrist: 30.05

SKARP POLITISK REPORTER TIL TV 2

TV 2
Ansøgningsfrist: 23.05

Dygtig presse- og kommunikationsmedarbejder søges til Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet

Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Ansøgningsfrist: 03.06

Kommunikationsmedarbejder

Landbrug & Fødevarer
Ansøgningsfrist: 22.05

Ambitiøs samfundsskribent med lyst til fordybelse

Zetland
Ansøgningsfrist: 28.05

Samvirke søger Danmarks bedste madskribent

COOP
Ansøgningsfrist: 11.06