search

Altså, de der blogs…

Hvem pokker gider bruge en blog til noget som helst?

Hvem pokker gider bruge en blog til noget som helst? Det er alligevel bare én stor losseplads, og at forsøge at finde hoved og hale i de mange, der står og skriger i munden på hinanden fra hver sin virtuelle ølkasse er i bedste fald bare et enormt spild af tid.

Nogenlunde sådan er danske journalisters holdning til blogs, hvis man skal tro en undersøgelse fra Cision, der blev offentliggjort forleden (kan findes her) Og hvorfor skulle man dog ikke det? For alt tyder på, at blogs slet ikke er noget, der opfattes som en mulighed eller modsætningsvis en trussel for den danske journaliststand.

At det tilsyneladende er sådan, undrer mig hver eneste gang, jeg ser en historie, jeg har læst på en udenlandsk blog for op til 14 dage siden, poppe op på et dansk nyhedssite som – nå, ja – en nyhed. Og endda nogle gange en rimelig stor en af slagsen. Så sidder jeg der og tænker over, om det virkelig er det, jeg som læser og abonnent på en morgenavis får for min ikke ubeskedne abonnementspris. Slattent er det ord, der i så henseende ofte dukker op i mine tanker.

Når jeg så tænker på Jeppe Nybroe-sagen forstår jeg endnu mindre. For mens journalister har travlt med at fæstne sig ved det, de oplever som den ringe troværdighed ved blogging, kan man altså stadig finde katastrofale eksempler på manglende troværdighed og dømmekraft hos selv branchens bedst betalte. Næste ord, der falder mig ind, er hyklerisk.

Hvorfor ikke vælge at se blogs som en mulighed? Herregud, hvis den udbredte holdning er, at blogs er spild af tid, er der en kæmpe mulighed for dem, der rent faktisk tør bekende sig til den nye publiseringsform og først forstår at bruge blogs optimalt til at holde fingeren på pulsen. Det burde da være noget af et salgsargument for at bruge blogs, for er der noget, der virkelig kan bringe adrenalinet i kog hos journalister, er det at komme først med en historie (selvom jeg personligt tillader mig at tvivle på, at det er en besættelse, der deles af ret mange udenfor standen selv).

Nuvel. Gør som i den gamle Always reklame: Prøv det! Der findes faktisk mange – også danske blogs – der fint dækker nyheder og husmandsanalyser indenfor snart sagt alle tænkelige nicher. Mere skal der jo ikke til. For det er jo først og sidst journalistens opgave at teste troværdigheden og tilføre yderligere analyse og perspektivering i det omfang, der skal til, for at en historie giver mening for læseren, lytteren eller brugeren. Hvis det dybest set er frygten for det nye og ukendte, der driver holdningen, så kom trygt frem. Journalistens rolle er vigtigere end nogensinde.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen