Altinget håber på at støtte dem, de skriver om

En af Altingets nyhedsredaktioner overvejer at donere penge til den del af samfundet, de selv skriver om. ”Vi skal sørge for, at udvælgelsen ligger langt væk fra os,” siger redaktør
  • Arthur Cammelbeeck
    Carsten Terp, redaktør på Altinget: civilsamfund, går med planer om, at nyhedsportalen skal donere penge tilbage til civilsamfundet.
21.08.2018 · 12:36

I to år har Altinget haft en nyhedsportal, der udelukkende skriver om det danske civilsamfund – det vil sige fonde, frivillige foreninger og sociale virksomheder. Portalen Altinget: civilsamfund har indtil nu været finansieret af Realdania og Trygfonden. Den støtte udløber nu, og derfor bliver portalen et betalingsmedie fra 1. oktober. Redaktør Carsten Terp tror, at portalen kan give overskud.

”Vi har lidt over 11.000 faste modtagere af vores nyhedsbrev, og de giver udtryk for, at de er glade for, at de har et sted, hvor de kan diskutere civilsamfundet. Vi har fat i tilstrækkeligt mange til, at vi tror, det kan løbe rundt,” sammenfatter Carsten Terp.

Overskuddet skal primært ske igennem salg af abonnementer.

”Vi satser på at gå i breakeven i løbet af tre år – men det må selvfølgelig gerne ske før,” forklarer Carsten Terp.

Hvis det lykkes at skabe overskud, overvejer Altinget: civilsamfund at donere en del af pengene tilbage til netop civilsamfundet.

”Hvis man skal være en smule følelsesmæssig omkring det, tror jeg, det er, fordi vi i vores hjerter opfatter os som en del af et civilsamfund, der prøver at skabe et bedre og mere sammenhængende samfund,” siger han.

Skal ligge langt væk

Der foreligger endnu ikke en konkret model, men udvælgelsen af modtagerne kunne for eksempel ske, ved at en priskomité indstiller kandidater, som portalens læserne stemmer på.

”Vi skal sørge for, at udvælgelsen ligger langt væk fra os,” siger Carsten Terp.

I kommer dermed til at donere penge til jeres egne kilder?

”Hvis det allerværste sker, at vi har doneret penge til noget, hvor det viser sig, at der er problemer, så er det ikke anderledes, end hvis man har lavet en positiv artikel, som viser sig ikke at holde vand. Så skal man have nosser nok til at lave den rigtige historie,” siger Carsten Terp.

Tættere på salgsafdelingen

Som noget nyt skal der desuden være et tættere samarbejde mellem redaktionen og Altingets salgsafdeling.

”Vi bliver sat sammen i en enhed med en salgsansvarlig, hvor vi i højere grad skal tænke salg og journalistik som noget fælles,” forklarer Carsten Terp.

”Det får måske alle alarmklokker til at bimle og bamle hos nogen, men pointen er ikke, at man kan købe sig adgang til spalterne,” forsikrer han.

Indtægterne kunne for eksempel komme fra live-arrangementer eller sponsoreret indhold skrevet af eksterne freelancere.

”Det bliver ikke redaktionen, der skal lave det sponsorerede indhold.”

Rettet klokken 13.09: Carsten Terp var citeret for at sige, at Altinget: civilsamfund forventer break-even på to år, men han har henvendt sig efter publicering og forklaret, at det er tre år. Dette er rettet.

Kommentar

Seneste jobopslag

JA, DU SKAL ARBEJDE HÅRDT HER!

TV 2
Ansøgningsfrist: 10.03

Digital avisredaktion søger to barselsvikarer

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 18.03

Pressemedarbejder

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 25.02

Pressechef til pædagogernes fagforening

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 08.03

Er du DR’s nye digitale madjournalist?

DR
Ansøgningsfrist: 24.02

Kommunikationschef

Økologisk Landsforening
Ansøgningsfrist: 06.03

Kommunikationschef

VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Ansøgningsfrist: 04.03

Adjunkt til Kommunikationsuddannelsen på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 01.03

Pressechef med blik for et af Danmarks vigtigste erhverv

Landbrugsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 03.03

Kommunikationsmedarbejder

Diabetesforeningen
Ansøgningsfrist: 22.02

Redaktør til Roskilde Festivals mediehus

Roskilde Festival
Ansøgningsfrist: 03.03

Kommunikationsmedarbejder til Bibliotekerne

Hillerød Kommune
Ansøgningsfrist: 20.02

Webredaktør (Barselsvikar) til Kommunikation på Københavns Universitet

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 04.03

Kommunikationsmedarbejder

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 20.02

Skrivende redaktør til nyt magasin

Efterskoleforeningen
Ansøgningsfrist: 24.02

Marketing- og kommunikationsmedarbejder

Naturhistorisk Museum Aarhus
Ansøgningsfrist: 22.02