”Alt skal ikke fortælles i nyhedstrekanten eller kopieres fra avisen”

Berlingskes nye chefredaktør, Mette Østergaard, vil booste avisens digitale omstilling med nye fortælleformer: ”Man skal tage sit stof og se på, hvordan det kan fortælles unikt og originalt. Måske er der historier, som mere skal fortælles, som vi kender det fra Snapchat”

At omstille et gammelt, klassisk avishus til en digital medievirkelighed.

Det er ifølge Mette Østergaard selv den største udfordring, der venter i hendes nye job som chefredaktør for Berlingske.

Det er samtidig også en af årsagerne til, at hun har takket ja til jobbet på avisen. Det fortæller hun til Journalisten.

”Noget af det, der har tiltrukket mig ved den her opgave, er netop det fokus, man er nødt til at have fremadrettet på den digitale omstilling på Berlingske. Det er en fantastisk spændende opgave. Berlingske er godt i gang, men det er et langt sejt træk at lave den omstilling,” siger Mette Østergaard.

Hun er 37 år og kommer fra en stilling som chefredaktør på TV 2 News. Tidligere har hun blandt andet været politisk redaktør på Politiken.

”På TV 2 News oplevede jeg, hvordan kunderne flyttede sig fra flow til streaming. I avisbranchen flytter de sig fra print til digital. Det kræver, at man skal have meget klart for øje, hvad kunderne synes er relevant og vedkommende – og at man løfter det stof digitalt, så kunderne bliver hængende,” siger hun.

Billedfortællinger og longreads

Mere konkret ser Mette Østergaard blandt andet et potentiale i at styrke Berlingskes brand. Det skal stå mere klart, hvem Berlingske er til for, og hvordan avisen adskiller sig fra for eksempel Politiken.

”Og så ser jeg et potentiale i at booste den digitale omstilling. Så kvalitetsstoffet i endnu højere grad bliver løftet – og løftet på mange platforme,” siger hun.

Hvad vil det sige at booste den digitale omstilling – hvordan skal Berlingske være bedre digitalt?

”Jeg synes for eksempel, der er brug for at have udviklingskræfter, der ser på, hvordan vi formidler den digitale journalistik. Alt skal ikke fortælles i nyhedstrekanten eller kopieres fra avisen og lægges over digitalt. Man skal udtænke nye formater og fortællemåder digitalt,” siger Mette Østergaard.

Har du konkrete idéer til nye digitale fortælleformater?

”Jeg tror, at man skal tage sit stof og se på, hvordan det kan fortælles unikt og originalt. Måske er der historier, som mere skal fortælles, som vi kender det fra Snapchat og andre digitale medier, hvor levende billeder eller grafikker er dominerende. Det kan også være longreads eller narrative longreads i flere kapitler, som kan give læserne en helt anden oplevelse,” siger hun.

Ingen vil betale for generiske nyheder

Mette Østergaard peger desuden på, at udviklingen af journalistikken er helt afgørende, hvis man vil overleve som medie fremadrettet.

”Der er ikke nogen, der vil betale for generiske nyheder længere. Så hvis man vil overleve som medie, skal man have originalt, unikt kvalitetsstof,” siger hun.

Her er ansatte og debattører med markante profiler og stærke personligheder også afgørende.

”Mange føler loyalitet over for personer, når de følger et medie. Derfor er stærke personligheder også vigtige – både at vi har fagredaktører, der ved, hvad de arbejder med, og at vi har markante kommentatorer og debattører,” siger hun.

Tom Jensen: Hun har enestående kompetencer

Berlingskes ansvarshavende chefredaktør, Tom Jensen, fortæller til Journalisten, at valget faldt på Mette Østergaard, fordi hun både har erfaring med strategi, forretning og journalistik.

”I dag foregår strategi og forretning i den journalistiske udvikling. Det er vigtigere end nogensinde, at du ikke bare kan tænke strategisk, men at du også kan implementere det ude i den redaktionelle hverdag på redaktionerne. Der har Mette Østergaard for mig at se nogle enestående kompetencer, som kan komme os til gode,” siger Tom Jensen og tilføjer:

”Og så kommer hun jo med en rigtig god erfaring i at skærpe et brand som chefredaktør på TV 2 News. Det er præcis opgaven her – at skærpe Berlingske, så vi står stærkere på markedet og kan tiltrække digitale abonnenter.”

 

 

0 Kommentarer