Ingen af de store morgenaviser tror på, at deres oplag nogensinde kommer til at stige igen. Den alternative forretningsmodel er heller ikke fundet endnu, siger professor.
Ikke engang chefredaktørerne tror længere på de store papiravisens comeback. I dagens Berlingske Business fortæller toppen af Politiken, Jyllands-Posten og Berlingske enstemmigt, at de ikke tror på, at oplaget på papiravisen nogensinde vil gå op igen.
»Vi vil rigtig gerne have oplagstallene op i fremtiden, men man må også være realistisk at sige, at det er ikke sådan, verden ser ud, fordi flere vælger digitale løsninger,« siger ansvarshavende chefredaktør for Berlingske Lisbeth Knudsen.
Politikens nye chefredaktør ankommer ikke med ny optimisme på papiravisens vegne:
»Man skal ikke have været i branchen ret længe for at vide, at chancerne for, at oplaget på den trykte avis stiger, ikke er ret store,« siger Bo Lidegaard til Berlingske Business, og hos Jyllands-Posten handler det bare om at minimere skaden:
»Det realistiske niveau er at få afdæmpet den sivning, der er i oplagstallene. Det må ikke gå ud over rentabiliteten, og det er på papiret en meget defensiv øvelse,« siger ansvarshavende chefredaktør Jørn Mikkelsen.
De peger alle sammen på, at man i stedet skal udvikle nye forretningsområder og -modeller. Men selv om den øvelse nu har været i gang en del år, har man stadig ikke fundet svaret, siger Peter Bro, der er professor på Center for Journalistik på SDU:
»Der er nogle strukturmæssige ting, der entydigt peger i retning af stadige fald i oplagstallene for den trykte presse i fremtiden. Dagbladene har på den positive side fået mere kontakt med mediebrugerne blandt andet via nettet, men spørgsmålet er så, hvordan man tjener penge på det. Vi mangler endnu at finde guldkilden, og det er den udfordring, alle står over for i dag, for omsætningsmæssigt går det nogenlunde samme vej som med oplagstallene,« siger Peter Bro til Berlingske Business.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.