search

ALT for damernes nye chefredaktør: »Vi skal ruske op i læserne«

Midt i debatten om ”det intelligente dameblad”, har ALT for damerne skiftet chefredaktør. Den nye chef hedder Tina Nikolaisen, og hun mener, at ALT for damerne allerede er et intelligent dameblad. »Men vi skal ruske op i læserne og lave endnu mere kvalitetsjournalistik,« siger hun

Tina Nikolaisen, tidligere vært på TV 2s forbrugerprogram Basta og journalist på Jyllands-Posten, har siddet i chefstolen på ALT for damerne i syv dage nu. I en klumme på ALT for damernes hjemmeside skriver hun, at der skal ruskes op i bladets læsere.

»Men det er på ingen måde sådan, at vi skal lave et helt nyt blad. Jeg kommer med den journalistiske ballast i kraft de ting, jeg har lavet før. Det er det område, jeg brænder for. Jeg vil forsøge at bruge noget af min energi på, at vi laver endnu flere gode, journalistiske artikler. Vi vil gerne skrive om noget, der kan skabe debat. Vi skal også skrive om noget, der ikke kun viser de gode sider af det at være kvinde. Der må gerne være ridser i lakken,« siger Tina Nikolaisen

ALT for damerne kommer dog ikke til at ændre på sin forsidepolitik. Forsiderne skal stadig være pæne kvinder i alderen 35-45 år, hvis det står til Tina Nikolaisen.

»Kvinderne ser godt ud på forsiden, og det skal de blive ved med. De skal afspejle drømme. Men bladet skal ikke være gennemsyret af det. Vi arbejder meget med forsider, og den slags forsider er det, folk gerne vil have.«

Men hvordan ved I det, når I aldrig har haft andet end pæne damer på forsiden?

»Det er et godt spørgsmål. Lad mig bare slå fast: Vi kommer ikke til at ændre på vores forsideudtryk. Vi har pæne kvinder på forsiden, men vi har også mange andre budskaber på forsiden, der appellerer til en bred skare.«

Efter et par timer modtager Journalisten dog en mail fra Tina Nikolaisen, hvor hun uddyber sit syn på ALT for damernes forsidepolitik. Og i den mail lurer en lille overraskelse.

”Vores forsidekvinde må gerne se godt ud. Men hun skal også se sund, glad og imødekommende ud – og det gør hun. Vi har indimellem også kendisser på forsiden i alle aldre og vi bruger også vores "læsermodeller", som er danske kvinder fra hele landet, som har meldt sig som forsidemodel. Og hvem ved, om der en dag dukker en mand op?" skriver hun. 

Tina Nikolaisen skriver i sin klumme på ALT for damernes hjemmeside, at den ikoniske chefredaktør på Washington Post, Ben Bradlee, har sagt, at man skal tænke ”Holy shit!”, når man ser forsiden af Washington Post. Hun skriver videre, at det kan man ikke overføre direkte til ALT for damerne, men at man kan godt lade sig inspirere af det.

Hvordan skal man tænke ”Holy shit!”, når man ser ALT for damernes forside?

»Det er ikke møntet på forsidebilledet, men bladet som helhed. Anne Sophie Hermansen har også tidligere i år i en klumme på b.dk kritiseret vores blad, men det virkede som om, det kun var forsiden, hun kritiserede. Vores blad består af mange andre ting, hvis man kigger på de henvisninger til historier, der også er på forsiden. Vores journalistik må aldrig blive forudsigelig eller kedelig.«

Debatten om ”det intelligente dameblad” har fyldt en del på det seneste. Er ALT for damerne et intelligent dameblad?

»Ja, det synes jeg, det er.  Jeg synes, det er fint at have den debat om dameblade, og jeg tænker også meget over det. Vores læsere er kloge kvinder, der forventer rigtig meget af os. Vi skal gøre folk klogere, men vi skal også have plads til en fed bolig- eller modereportage.«

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen