search

‘Alt det vi deler’ blev delt 6 mio. gange

Uden at betale en krone for at få den spredt på sociale medier er TV 2’s brandingfilm 'Alt det vi deler' blevet delt 6 mio. gange og set 307 mio. gange. ”Det er et almengyldigt budskab, som rigtig mange kan relatere til. Men først og fremmest er den enkel og går lige i hjertet,” siger TV 2’s brandingchef (Rettet 23/6 kl. 12.17)

”Hvem her i rummet var klassens klovn?”

Smil og spredt latter følger som reaktion på spørgsmålet. Så træder den første ud af den hvide boks på det sorte gulv. Flere andre følger trop og træder også ud af deres hvide bokse.

Det samme sker ved de næste spørgsmål.

”Hvem er bonus-forældre?”

”Hvem har haft sex inden for den sidste uge?”

”Hvem føler sig ensom?”

Grupperne blandes på kryds og tværs som svar.

​Vandt over Coca-Cola og Netflix

Ovenstående scener stammer fra TV 2’s brandingfilm 'Alt det vi deler'. Har du set den, er du ikke alene. Filmen er blevet set mere end 307 millioner gange. Og tirsdag aften vandt 'Alt det vi deler' guld ved Cannes Lions – også kaldet reklame-VM.

TV 2 og reklamebureauet &Co havde 260 konkurrenter i kategorien ”Cyber – Social Media”. Heriblandt kæmpefirmaer som Coca-Cola og Netflix.

”Vi havde ikke forventet, at det skulle nå de her højder. Vi havde tænkt i dansk perspektiv, så meget mindre ville have gjort os super lykkelige,” siger TV 2’s brandingchef, Vicky Wassmann Dahi, på en telefon fra Cannes.

​Det virker, fordi den går i hjertet

Hun var tirsdag aften på scenen i Cannes Lion for at modtage prisen sammen med Rune Petersen, art director og partner i reklamebureauet &Co, som 'Alt det vi deler' er lavet i samarbejde med.

”Det er et almengyldigt budskab, som rigtig mange kan relatere til. Men først og fremmest er den enkel og går lige i hjertet. Jeg græder stadigvæk, når jeg ser den. Og jeg har ved gud set den rigtig mange gange,” siger Vicky Wassmann Dahi som svar på, hvorfor filmen er blevet så stor en succes.

Hun fortæller, at der ikke er blevet betalt en eneste krone for at sprede filmen på sociale medier.

”Det har hele tiden været planen, at den skulle leve organisk på de sociale medier, for der sker noget nyt med karakteren af budskabet, hvis der er en masse marketingkroner bag. Det er filmen, der via sin enkelthed, kreativitet og sit budskab har gjort, at seerne deler videre og videre,” siger hun.

​Også stor uden for DK

Filmen findes også i en engelsk version: 'All that we share'. Og det skyldes seernes dele-ønske.

”Allerede fra starten fik vi mange henvendelser fra folk, som opfordrede os til at lave en engelsk version, fordi de så gerne ville dele den med folk i udlandet. Fem dage efter havde vi fået sammensat en engelsk version, som blev rykket ud, og så gik det rigtig stærkt.”

Internationale kendte navne som talkshow-værten Ellen DeGeneres og Canadas premierminister, Justin Trudeau, har delt videoen. Og apropos statsledere, så har flere påtalt, at videoen røg på nettet samme dag, Trump blev indsat som USA’s præsident. Men der er ikke nogen sammenhæng, fortæller Vicky Wassmann Dahi.

”Vi lancerede 'Alt det vi deler' den fredag, fordi vi ville ramme premieren på 'Badehotellet', som lå om mandagen. Men den har jo ramt utroligt heldigt,” siger hun.

”Der er rigtig mange, som ser det som et Trump-budskab – eller ligefrem kuren mod Trump. På den måde har den måske kunnet ræsonnere endnu mere, fordi der var en hel nation, som gennemgik at få Trump som præsident netop der,” siger hun.

​Find essensen og brug den

Vicky Wassmann Dahi mener, at en af grundene til, at filmen er blevet så stor en succes, er, at de har taget sig lang tid til at gennemtænke budskabet.

”Rådet er at finde ind til kernen af den rolle, man skal spille: Hvorfor er vi her, og hvad skal vi bruges til? Og så trække en essens ud fra det, som man kan bygge videre på. På den måde får man noget, som er ærligt og reelt,” siger hun.

For TV 2 blev essensen kogt ned til sloganet "Alt det vi deler”. Og derefter var arbejdet at finde den idé, der kunne indkapsle det.

”Det blev filmen med at sætte folk i bås. For den formår at være enkel, men tydelig omkring, at vi har mere til fælles, end vi tror. Det er grundessensen af 'Alt det vi deler'-budskabet – at vi faktisk deler helt vildt mange ting,” siger hun.

​Ægthed og ingen retakes

Arbejdet med filmen varede fra august til januar, men selve optagelserne tog kun en enkelt dag. En lørdag i december troppede en masse almindelige danskere op i en hal i København, ikke én var skuespiller, og ud over OB-fansene kendte de ikke hinanden.

”Vi castede ud fra, at grupperne skulle være visuelt nemme at afkode: Sygepersonale, landmænd, pensionister, folk med anden etnisk baggrund,” siger Vicky Wassmann Dahi.

Under castingen havde deltagerne svaret på et spørgeskema, og derfor havde holdet bag en idé om, hvilke spørgsmål der ville fungere godt – og hvilke de kunne strege. Men derudover vidste de ikke, hvad der ville ske. Og reaktionerne i filmen er ikke instruerede.

”Når man ser sygeplejerskerne komme ind som gruppe, så var det det, der foregik. Den instruktion, man ser i filmen, er den, de fik i virkeligheden. Vi tog ikke noget om, så der var sat flere kameraer op, for at vi kunne få det fra flere vinkler,” siger Vicky Wassmann Dahi.

Hun mener, at ægtheden er en anden grund til, at den har ramt noget hos seerne.

Rettet den 23/6 klokken 12.17: Journalisten havde skrevet, at filmen var set af 307 mio. mennesker. Der var tale om 307 mio. visninger. Vi beklager fejlen.

Kommentarer
2
Jakob Tarpgaard
23.06.17 04:28
Spørgsmål: Er den set af 307
Spørgsmål: Er den set af 307 mio. mennesker, eller har den 307 mio. visninger? Der er nemlig gigantisk forskel på de to termer.
Fremhævet af Journalisten
Anne-Laura Hedegaard
23.06.17 10:23
Kære Jakob Tarpgaard

Kære Jakob Tarpgaard

Tak for din kommentar. Filmen er blevet afspillet 307 mio. gange, den er ikke blevet set af 307 mio. mennesker, og du har ret i, at der er stor forskel. Fejlen er rettet i artiklen. Tak for opmærksom læsning!

Bedste hilsner

Anne-Laura Hedegaard, Journalisten
Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen