Økonomisk trængte Aller Press vil i stigende grad genbruge redaktionelt stof. Aller Press behøver ikke betale ekstra for at bruge de samme artikler og fotos i sine blade.
Udgifterne skal ned og effektiviteten op. Derfor vil Aller Press nu for alvor gøre brug af aftalen om videreudnyttelse, som blev indgået med journalisterne og fotograferne i 2004.
Direktør for Aller Press Pål Thore Krosby fortæller til fagbladet Journalisten, at »alt er med på bruttolisten« – også at bruge stof på tværs af landegrænser.
»Man kan forestille sig alt. I disse tider ville vi være godt dumme, hvis vi ikke prøvede alt for at være så effektive som muligt.«
Aftalen om videreudnyttelse betyder, at Aller Press kan genbruge så meget, de har lyst til, uden at betale ekstra – ud over et fast månedligt beløb, som de redaktionelle medarbejdere i forvejen får. Og på Pål Thore Krosbys bruttoliste står enhver form for genbrug, så længe det ikke skader det enkelte blads identitet.
»Jeg skelner mellem det unikke og ikke-unikke. Vi vil selvfølgelig ikke tage en artikel i Se og Hør og genbruge den i Billed-Bladet. Hvert blad skal bevare deres tydelige identitet og position,« siger han.
Han nævner, at det for eksempel er oplagt kun at sende én fotograf af sted på reportage i stedet for flere.
»Hvis en fotograf tager fem billeder, er det billigere, end hvis fem fotografer er ude og tage et billede hver.«
Aller Press udgiver blandt andre ugebladene Familie Journal, Se og Hør og Billed-Bladet og magasinerne Bazar, IN og Q. Efter en række fede år viste årsregnskabet for 2008 i sidste uge, at Allers Press' overskud er faldet fra 144 millioner kroner til 63 millioner kroner.
Aftalen om videreudnyttelse giver fotograferne 1.330 kroner om måneden og andre redaktionelle medarbejdere får 435 kroner om måneden. Det faste beløb giver Aller Press ret til at videreudnytte tekst og fotografier i Allers Press' omkring 20 blade. Når redaktionelt stof bliver brugt af andre end Allers Press, får journalist eller fotograf 50 procent af salgsprisen.
Kravet om mere videreudnyttelse kommer, samtidig med at Aller er ved at opføre et stort hovedsæde i glas og stål ved Københavns Havn. Det nye Allerhus er lavet med åbne kontorer for at skabe mere samarbejde på tværs af redaktionerne – og mellem husets journalister, annoncefolk og markedsføringsafdelingen.
1 Kommentar
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
"Det nye Allerhus er lavet med åbne kontorer for at skabe mere samarbejde på tværs af redaktionerne - og mellem husets journalister, annoncefolk og markedsføringsafdelingen"...
Siden hvornår er vi journalister begyndt at samarbejde med annoncefolk og markedsføringsafdelingerne? Uanset medie så er det en glidebane.
Hvad siger Allers journalister til det øgede samarbejde?