search

Aller tilbød freelancer at lave gratis indhold

En skønhedsblogger blev tilbudt at levere otte siders redaktionelt indhold til Aller-magasinet Q. Gratis. Det er et helt almindeligt samarbejde med et kommercielt medie, siger Aller.

En skønhedsblogger blev tilbudt at levere otte siders redaktionelt indhold til Aller-magasinet Q. Gratis. Det er et helt almindeligt samarbejde med et kommercielt medie, siger Aller.

For nogle uger siden fik bloggeren Katja Moikjær et tilbud fra kvindebladet Q, hun meget nemt kunne afslå. Lever otte sider gratis – til gengæld bliver din blog nævnt i magasinet.

»Meget har jeg oplevet i min tid, men det der har jeg aldrig prøvet før. Jeg ved, at bloggere, der ikke er journalister, nogle gange får de her fantastiske tilbud om at levere indhold for produkter og gaver. Men jeg er altså freelancejournalist,« siger Katja Moikjær til Journalisten.dk.

Katja Moikjær blogger blandt andet om skønhedsprodukter på hjemmesiden Pudderdaaserne.dk, hvor hun har cirka 11.000 unikke brugere om måneden. Hun blogger blandt andet for at nå ud til et publikum i modeindustrien. Men hun arbejder også som freelancejournalist.

»Og når man beder en journalist om at levere otte sider gratis, så har man altså et problem,« siger hun.

Men hos Aller kan man ikke se problemet. Her betragter man nemlig ikke Pudderdaaserne.dk som et udstillingsvindue for freelancere, men derimod som et kommercielt medie, der tjener penge på annoncer.

»I dette tilfælde har skønhedsbloggerne henvendt sig til os om at bidrage til magasinet, fordi de gerne ville gøre deres blog mere kendt. Det er der blevet holdt et møde om, og så har redaktionen kommet med et udspil til et samarbejde. Vi ser sådan på det, at det er et samarbejde med et kommercielt medie, ikke en freelancejournalist. På samme måde som når vi laver samarbejde mellem Billed-Bladet og TV 2 omkring livedækningen af royale begivenheder. Hvis begge parter er interesserede i samarbejdet, kan man få noget op at stå. Hvis den ene part ikke er interesseret, er man selvfølgelig velkommen til at sige nej tak til tilbuddet," siger Per Ingdal, udgiverdirektør i Aller, til Journalisten.dk.

Per Ingdal understreger, at det ikke er praksis, at folk arbejder gratis på Allers magasiner.

»Spørgsmålet er, om vi generelt forventer, at folk arbejder gratis. Det gør vi ikke. Det er der heller ingen, der har lyst til. Men hvis vores samarbejdspartner nu selv har et medie, der kan profitere af det, kunne sådan en samarbejdsaftale være givtig for begge parter. Så må hvert medie i udgangspunktet aflønne deres egne folk.«

Katja Moikjær mener, at de danske mode- og skønhedsblogs på nettet er blevet virkelige konkurrenter til modebladene. Blogs som Fierceogfattig.dk, Anywho og Trines Wardrobe kan uden problemer matche bladene Q, In og Femina, når det kommer til besøgstal og indhold.

»På Pudderdåserne.dk laver vi kritisk skønhedsjournalistik. Vi undersøger, om produkterne kan og overholder det, de lover. Det er et stykke journalistisk arbejde. Søde venner, det får man altså ikke gratis,« siger Katja Moikjær, der generelt er træt af branchens udnyttelse af gratis arbejdskraft.

»Jeg forstår nu meget bedre kvaliteten af det indhold, der ligger på mode- og skønhedssites rundt omkring. Der må være en hel del gratis indhold.«

Kommentarer
10
Maja Nielsen
30.05.11 17:06
Re: Aller tilbød freelancer at lave gratis indhold
Det bør måske bemærkes at de besøgstal, der henvises til, stammer fra Google Analytics, og således ikke er validerede af FDIM. Det rigtige besøgstal er givetvis langt lavere.
Fremhævet af Journalisten
Katja Moikjær
30.05.11 19:54
Re: Aller tilbød freelancer at lave gratis indhold

Maja, det er helt misforstået af, hvordan Analytics fungerer. Det er ikke en fælles standard som FDIM nej, men det er altså heller ikke serverstatistik. Det er et anderkendt javascript baseret værktøj, hvor forskellen på FDIM er, at det ikke kan tage højde for, hvis folk har slettet deres cookies, hvilket giver en forske på nogle procent. Men det er noget vås at det rigtige besøgtal skulle være "langt lavere".

Det er slet ikke muligt pt. for et bloggernetværk at blive medlem af FDIM, men jeg har hørt i dag til min store glæde, at det skulle det blive til efteråret, hvilket jo er helt fantastisk. 

 Hvis der er yderligere tvivl om de reelle besøgstal er de også tjekket af blogtoppen, der har deres egen kode på mange blogs, blandt andet vores.

Fremhævet af Journalisten
Sebastian Gullak
30.05.11 20:12
Re: Aller tilbød freelancer at lave gratis indhold

Hej Maja

Det rigtige besøgstal (ved ikke helt om du menere "brugere" eller "besøg") er givetvis faktisk højere - da Gemius tal ofte er lavere end Google Analytics.

FDIM benytter Gemius til måling af internettrafik, hvilket bare er et andet værktøj end Google Analytics. Det gør ikke data fra Google Analytic mindre valid. Det gør blot, at det ikke er på helt samme måle-fod at dataen sammenlignes, og så snart man benytter to forskellige analyse-værktøjer, vil du se en forskel i dataen. Derfor er der sat en Branche-standard fra FDIM via Gemius, som FDIM desværre ikke har fundet en måde at tilyde netværk som BloggersDelight til endnu, på trods af vi ellers burde kunne blive repræsenteret her. FDIM kan heller ikke acceptere data fra Google Analytics endnu, til at blive optaget på den officielle FDIM liste - hvilket ellers også er accepteret på den officielle liste i Sverige: KIA-index. 

Men som sagt, Google Analytics - der iøvrigt bliver brugt af en lang række af Danmarks største medier og virksomheder - er lige så valid en analyse-værktøj som Gemius.

De bedste hilsner

Sebastian Gullak
BloggersDelight

Fremhævet af Journalisten
Rob Robinson
30.05.11 23:27
Re: Aller tilbød freelancer at lave gratis indhold

Ang. Analytics validitet afhænger det jo fuldstændigt af hvordan man behandler og præsenterer de indgående rå-data, og i øvrigt også hvordan man administrerer/opnår den indgående trafik. Det korte af det alt for lange er at der findes utallige og lidt til, metoder til at snyde og klumre sig til misvisende Analytics data. I forhold til decideret snyd er den mest oplagte metode sådan set bare, at påstå man har flere unikke hits, end man reelt har. Når vi taler ubevidste fejl er den mest oplagte vel nok, at man ganske enkelt fejltolker og/eller sorterer sine data forkert (der er trods alt en grund til enkelte mennesker ligefrem kan leve af at sætte Analytics op og administrere det).

Men når det er sagt, så er diskussionen temmeligt uinteressant. Hvis Katja siger bloggen er velbesøgt og den endda har fået Allers opmærksomhed, så er der vist ingen grund til at mistænke nogen for at lyve.

 

Så tilbage på sporet. Det er jo en vildt interessant og i øvrigt længe savnet diskussion, artiklen tager hul på.

På den ene side har Aller jo sådan set ret, bloggen er tydeligvis et kommercielt foretagende og derfor er der, i den forbindelse, intet odiøst i deres tilbud. Sådan fungerer det frie marked nu en gang: jeg giver dig et tilbud og du tager imod det eller lader være.

Men på den anden side så er tilbuddet også ekstremt symptomatisk på den underminering af visse brancher, vi oplever for tiden. Efter internettet har banket en hel masse mure ned er det entydige resultat jo blevet, at alt, der kan leveres digitalt, i den grad er blevet købers marked. Det kan man så synes er godt eller skidt, men det kommer jo nok an på hvilken side af "stakittet", man sidder på. Personligt har den udvikling haft en relativt stor indflydelse på min privatøkonomi. Helt konkret taler vi om jeg blev nødt til at lukke min virksomhed ned og finde mig et lønjob, fordi markedets fokus blev voldsomt entydigt fokuseret på prisen og intet andet. Min personlige skæbne hænger naturligvis også sammen med mine evner. De virkeligt dygtige drenge, inden for mit felt, kan naturligvis stadigvæk få tingene til at løbe rundt. Men selv de helt store kanoner mærker altså presset. Jeg har mange, utroligt dygtige kollegaer, der går arbejdsløse og der er mere eller mindre ansættelsesstop i branchen.

Der jeg vil hen er at det er lidt en skam, at man tager diskussionen, med udgangspunkt i en konkret sag. Særligt når sagen hurtigt går hen og bliver tvetydig for folk. Dem inde hos Aller kan sikkert ikke se det store problem og det kan man vel heller ikke rigtigt klandre dem for? Aller mærker jo også presset og den våde ånde i nakken, fra alle mulige og umulige dilletanter, der leverer et miskmask af ringe kvalitet og ting direkte tyvstjålet fra de profesionelle.

Når alt kommer til alt, så er mit personlige oplæg, til den videre diskussion, dette.

Os, der er dygtige men ikke superstjernedygtige, er allerede begyndt at gå på røv og albuer, fordi hver gang vi siger nej tak til sådan et "godt" tilbud, så kommer der altid en og siger ja, og markedsprisen for diverse freelanceydelser, i den kreative branche, nærmer sig hurtigt 0,00 ,-. Det næste logiske skridt, i kraft af priserne kommer tættere og tættere på nul, må så være, at også superstjernerne ryger på røven.

Spørgsmålet er så hvordan får vi vendt denne udvikling? 

Fremhævet af Journalisten
Kasper Bergholt
31.05.11 07:08
Re: Aller tilbød freelancer at lave gratis indhold

@Katja -- er det rigtigt forstået, at I først kontaktede Aller med henblik på at etablere et samarbejde?  Det synes jeg ændrer konteksten og præmissen for Allers forslag. 

Angående Google Analytics forskellene i unikke brugere markant højere end et par procent, som du skriver.

@Sebastian. Ja, det er rigtigt ærgerligt, at platformsmedie som Bloggers Delight ikke kan få aggregerede tal med i Gemius.

 

Alt godt,

 Kasper 

Fremhævet af Journalisten
Katja Moikjær
31.05.11 08:08
Re: Aller tilbød freelancer at lave gratis indhold

Kasper, jeg kontaktede Aller med henblik på at sælge mine artikler til dem som enhver anden freelancer gør hver dag, ja.

Og har I så læst dagens nyhed fra Media Watch? FDIM åbner for blognetværk: http://mediawatch.dk/artikel/nettrafik-fdim-aabner-maaling-af-blognetvaerk

Fremhævet af Journalisten
Kasper Bergholt
31.05.11 10:39
Re: Aller tilbød freelancer at lave gratis indhold
@Katja -- tak for præciseringen. Kontakede du Allers i egenskab af freelancejournalist eller blogger?

Fremhævet af Journalisten
Jacob Kildebogaard
31.05.11 12:26
Re: Aller tilbød freelancer at lave gratis indhold

Sporet bør som Rob skriver holdes på emnet og ikke data.

Men jeg vil gerne gøre data-snakken helt forståeligt:

 FDIMs Gemius leverer 

1. Unikke cookies
2. Bruger tal
3. Besøg

Nr. 1 er svarende til Google Analytics´ Unikke besøgende og forskellen mellem de to systemer varierer fuldstændigt som Sitecatalyst og Google Analytics også varierer. Dvs. op til 10-20%, da værktøjerne måler forskelligt, men til gengæld er benchmark ensartet.

Nr 2. brugertal er derimod en helt anden måling, hvor der er på baggrund af analyseinstitut undersøges hvor mange der har været online ift. antal cookies placeret. Altså hvor mange "personer" der har set sitet ( i al fald tilnærmet). Total set havner dette brugertal i gns. på ca 66% af tallet for Unikke besøgende/cookies. Så som Bergholt skriver er denne forskel ikke få procent.

Del 3 er ligeledes sammenligneligt, da besøg i Gemius også er lig besøg i Google Analytics. Så hvis man som mediebureau eller som Aller vil have en god målepind, så er Besøg rigtig fornuftigt. Forskellen på unikke besøgende og besøg viser i hvor høj grad brugerne kommer igen, så det kan begge være gode succes målepunkter - mange der ser sitet, mange nye (god til at tiltrække nye brugere) eller mange returnerende (kvalitetsindhold).

Fremhævet af Journalisten
Katja Moikjær
31.05.11 12:54
Re: Aller tilbød freelancer at lave gratis indhold
Kasper, hvordan skal jeg kunne skille det ad? Jeg er begge dele. Det ved de også godt.
Fremhævet af Journalisten
Rob Robinson
31.05.11 17:33
Re: Aller tilbød freelancer at lave gratis indhold

Selvom der (heldigvis) hersker bred enighed om at diskussionen om data er pænt ligegyldig. Så lad os alligevel lige gøre den HELT færdig.

Analytics er et suverænt værktøj, men det kan som sagt nemt misbruges, og er derfor ikke, som sådan, vildt pålideligt. Et væsentligt parameter er bounce raten, som ikke angives noget sted. Stillet firkantet op, så siger antallet af unikke besøgende ikke rigtigt det store, hvis ikke man kan holde den op mod en bounce rate. Faktisk kan et stort antal unikke besøgende være en rigtigt dårlig ting, hvis man samtidigt har en høj bounce rate.

Men som sagt, hvis Katja siger hun har mange og i øvrigt "gode" besøgende, så har hun naturligvis det. Det er bare lige for at få diskussionen helt ud af verdenen og sætte tingene lidt i perspektiv, til næste gang folk støder på begreberne og koncepterne.

Det korte af det lange er derfor, at FDIM er trediepart og derfor relativt objektivt. Hvilket vil sige, det som regel også er mere pålideligt. Analytics er ofte subjektivt og benyttet af personer, der ikke har  den fornødne ekspertise til at få "sandheden" frem. Hvorfor Analytics, sådan generelt, er mindre pålideligt.

Analytics er ikke mindre præcist eller brugbart, det er bare et relativt subjektivt stykke værktøj og også et relativt kompliceret stykke værktøj.

 

Og så tilbage til aftenens programsatte indhold :-) 

Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen