Omsætningen er faldet, men især besparelser og salg af en ejendom sikrer alligevel Aller et overskud i 2013. Til næste år forventer koncernen dog, at omsætningen stiger med et trecifret millionbeløb. Pengene skal ikke komme fra journalistik, men fra det rejsebureau, Aller har købt.
Sådan lyder det i en meddelelse, Aller Media i dag har udsendt sammen med en række nøgletal for de to seneste år.
”Jeg er meget tilfreds med, at vi har øget lønsomheden og kun oplever et lille fald i omsætningen i et hårdt presset mediemarked. Vi har fortsat en lukrativ kerneforretning, samtidig med at det er lykkedes os at øge indtægterne fra det digitale område samt vores client publishing aktiviteter,” udtaler adm. direktør Pål Thore Krosby i meddelelsen.
Omsætning faldet – overskud steget
Aller Media har i 2012/2013 en nettoomsætning på 1,15 mia. kr. sammenlignet med 1,19 det foregående år. Det er et fald på 3,4 procent.
Bundlinjen er dog mere end fordoblet i 2013. Her er årets resultat 66 mio. kr. sammenlignet med 32 mio. kr. i 2012.
Årsregnskabet – og især forventningerne til 2014 – tegner et billede af en koncern, der forventer at tjene flere penge – men på mange andre ting end journalistik.
"Det forventes, at indtjeningen fra kerneforretningen fastholdes på samme niveau for regnskabsåret 2013/2014, mens omsætningen forventes øget med et trecifret millionbeløb, idet investeringen i Nyhavn Rejser vil få fuld effekt i næste regnskabsperiode," lyder det.
[[nid:30415]]
Tillidsrepræsentant: Ikke en stor gavebod
Tillidsrepræsentant i Aller Media Bodil Hjerrild er glad for årets overskud i koncernen.
»Det er godt at have gode tal, og det tror jeg vi alle er glade for. Som medarbejdere handler det om, at vi kan arbejde trygt. På den måde er det da ikke så ilde,« siger hun.
Hun tilføjer, at medarbejderne det forgangne år har kunnet mærke, at Aller har sparet for at fremtidssikre økonomien.
Ifølge årsregnskabet har Aller Media i regnskabsåret 2012/2013 skåret 55 millioner kroner i faste og variable omkostninger.
»Her i huset mærker vi, at man strammer ballerne. På den måde er det ikke en stor gavebod, selv om der er stor overskudsgrad,« siger Bodil Hjerrild.
Men hun tilføjer, at medarbejderne har forståelse for, at koncernen er nødt til at polstre økonomien.
»Vores direktør siger altid: Man skal klæde sig varmt på, inden man begynder at fryse. Det er åbenbart et norsk ordsprog. Vi forbereder os i Aller på, hvis der kommer øgede udgifter og faldende indtægter. Vi kan jo godt se, at der er pres på alle steder,« siger Bodil Hjerrild.
Safari skal øge omsætningen
I 2012 lancerede Aller Media en ny strategi med kaldenavnet ”Safari”. Formålet er at købe og investere i aktiviteter i det, Aller Media selv kalder ”randzonerne af mediemarkedet”. Den første investering var købet af Nyhavn Rejser, som Aller Media har erhvervet sig 70 procent af aktierne i i august 2013.
I 2014 forventer Aller Media, at indtægten fra kerneforretningen – journalistik – vil være uændret, mens det nye rejsebureau vil være med til at trække den samlede omsætning op med et trecifret millionbeløb.
”Helt konkret vil vi med rejseuniverset som det første anvende vores markedsindsigt til at bygge et nyt forretningsmæssig økosystem af aktiviteter og produkter både til vores læsere og annoncører – fx læserrejser, rejseevents, e-bøger og andet indhold – samt tilbyde attraktive client publishing og annonceformater. Rejser er det første skridt, men vi arbejder også på at undersøge mulighederne for at etablere flere nye økosystemer,” udtaler Pål Thore Krosby i pressemeddelelsen.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.