search

Aller reducerer i omkostningerne

Aller har lagt en strategi frem mod 2010, som indebærer mere videreudnyttelse på tværs af platforme og påpasselighed med lønstigninger og nyansættelser. En helt naturlig tilpasning, kalder administrerende direktør Pål Thore Krosby det.

Aller har lagt en strategi frem mod 2010, som indebærer mere videreudnyttelse på tværs af platforme og påpasselighed med lønstigninger og nyansættelser. En helt naturlig tilpasning, kalder administrerende direktør Pål Thore Krosby det.

Aller har lagt en plan for, hvordan omkostningerne i koncernen kan skæres ned. Administrerende direktør i Aller Press Pål Thore Krosby afviser, at der er tale om en kriseplan, for koncernen er ikke i krise. Der er tale om en naturlig tilpasning til et marked, hvor internettet spiller en større og større rolle. Den nye strategi hedder "Nyt drive 2010" og identificerer fem fokusområder frem mod 2010.

»Vi har meget fokus på lønsomhed i strategien. Kald det hvad du vil, men annoncemarkedet er jo blevet hårdere, end hvad mange for kort tid siden kunne forestille sig. Vi kommer derfor i den kommende tid til at have ekstra fokus på omkostningerne,« siger Pål Thore Krosby.

Planen betyder blandt andet, at ledelsen i Aller vil være tilbageholdende med lønstigninger og ansættelse af nye medarbejdere.

»Vi er meget forsigtige med lønstigninger i det kommende år, men noget lønstop er der ikke. Der er heller ikke fuldt ansættelsesstop, men vi kommer til at være kritiske i forhold til nyansættelser,« siger Pål Thore Krosby.

Han har tidligere sagt til Journalisten, at finanskrisen ikke fik nogen særlig betydning for Allers økonomi.

»Det står jeg ved. Det er ikke finanskrisen, der har størst betydning for os. Det er, at medievanerne skifter over tid. Vi er nødt til at tilpasse os, at danskernes medievaner ændrer sig. Det er en meget større udfordring end en kortsigtet finanskrise,« siger Pål Thore Krosby.

I strategiplanen er der også fokus på, hvordan indholdet i stoffet kan bruge på flere platforme, så omkostningerne på de enkelte produktioner bliver lavest mulige.

»Hvis vi kan producere stof på en mere effektiv måde, uden at det det går udover kvaliteten, er det også noget, vi til enhver tid vil forsøge på,« siger Pål Thore Krosby. De nærmere detaljer i planen er han dog ikke meget for at komme nærmere ind på. Men han nævner som eksempel, at Aller i dag har en fælles tv-redaktion, som producerer al tv-stof til alle bladene.

»De laver forskelligt stof til alle bladene, men det er en fælles redaktion, der laver det hele. Det er mere lønsomt, end hvis alle bladene skulle have hver deres tv-redaktion,« fortæller Pål Thore Krosby.

Han afviser, at det kunne komme på tale, at der vil være artikler fra for eksempel Se og Hør, som går igen i Billedbladet.

»Det kan jeg ikke forestille mig. Selv om vi ønsker at producere stof billigst muligt og ønsker at benytte stof på flere platforme, så er det afgørende, at vi forstår at opretholde forskellene på bladene og værne om blandendes sjæl. Billedbladet skal selvfølgelig have en helt anden profil, end den profil Se og hør har. Selvfølgelig kan de ikke udveksle stof på den måde. Det er en af mine kæpheste, at til trods for, at vi forsøger at være så omkostningseffektive som muligt, så er vi meget optaget af, at bladenes egenart skal opretholdes,« lyder det fra direktøren.

Der er i alt fem fokuspunkter i Allers strategiplan frem mod 2010. Det første fokuspunket er på at skabe nye satsninger. For det andet skal der skabes bedst muligt "drive" på de eksisterende produktioner. Tredje fokus er på, at Aller skal være mere innovative end tidligere. Som Pål Thore Krosby formulerer det:

»Mange mener, at vi har været en lidt støvet koncern. Vi ønsker at implementere nye arbejdsprocesser og ny teknologi, og hvad der ellers skal til, for at vi udvikler os videre.«

Fjerde fokuspunkt handler om at forbedre koncernen omdømme både i forhold til annoncører og i forhold til at tiltrække nye medarbejdere og i forhold til det politiske niveau.

»Det femte fokuspunkt handler om at udvikle organisation fysisk og mentalt, så medarbejderne er med på, at vi er nødt til at tilpasse os en ny tid. Det er ikke længere som i 70'erne, hvor der kun var ugeblade og hvor der ikke var så mange blade. Det handler med at tage medarbejderne med i diskussion og skabe en forståelse for forandringer,« siger Pål Thore Krosby.

Det kom frem i dag fredag, at chefredaktør Peter Dall forlader Familiejournalen blot fire måneder, før han skulle på pension. Pål Thore Krosby respekterer sin redaktørs beslutning.

»Det hører med til historien, at Peter selv har været med til at lægge strategien og har godkendt strategien tidligere. Han synes vel, at det er meget udfordrende at lave blade i en tid, hvor der er meget pres på omkostningerne. Det hele tiden en balancegang mellem, hvor hårdt man skal satse på det, man altid har satset på, og hvor mange penge, man skal bruge på nye platformer. For mig er det vel ikke så dramatisk, hvis en person føler sig ukomfortabel med en strategi og vælger at slutte nogle få måneder før tid. Det respekterer jeg og føler, at det er helt acceptabelt,« siger Pål Thore Krosby.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen