Aller overvejer at lukke Fokus

Magasin. Ugebladet Fokus har problemer med at vinde titlen som de voksne drengerøves blad.Faldende oplagstal har ramt bladet som en række dybe stød. Selv med dyre TV 2-reklamer i ryggen sælger bladet nu under 20.000 eksemplarer, som er langt fra det oprindelige mål på 50.000.Derfor overvejer ledelsen hos ejeren Aller, om Fokus skal ændre taktik eller helt opgive karrieren efter kun otte måneder.

Magasin. Ugebladet Fokus har problemer med at vinde titlen som de voksne drengerøves blad.

Faldende oplagstal har ramt bladet som en række dybe stød. Selv med dyre TV 2-reklamer i ryggen sælger bladet nu under 20.000 eksemplarer, som er langt fra det oprindelige mål på 50.000.

Derfor overvejer ledelsen hos ejeren Aller, om Fokus skal ændre taktik eller helt opgive karrieren efter kun otte måneder.

»Vi analyserer markedet endnu en gang. Vi har mange ambitioner for bladet og vil gerne fortsætte, men vi må også acceptere resultatet, hvis vores analyser viser, at vi har læst markedet forkert. Så kan konsekvensen blive, at vi lukker bladet,« siger forlagsdirektør Per Ingdal.

Han oplyser, at fokusgrupper er ved at teste, om Fokus rammer mændenes behov, mens andre analyser afklarer, om mænd overhovedet har behov for et ugentligt blad med nyheder om teknik, videnskab, sport, politik og historie.

»Vi arbejder hårdt på at finde nøglen, der skal løfte oplaget. Vi kan justere det redaktionelle indhold, og vi kan ændre udgivelsesfrekvensen. Mænd er knap så impulsstyrede som kvinder, måske har de ikke lyst til et ugentligt blad,« siger Ingdal.

Aller har markedsført Fokus flittigt i tv og på busser. En uge før lanceringen i marts husstandsomdelte bladkoncernen et prøveeksemplar, og så sent som i uge 47 forsøgte Aller på TV 2 at friste med Fokus' tophistorie om mangemillionæren Richard Bransons planer om private rumrejser.

Ifølge Per Ingdal sælger Fokus for tiden 19.400 eksemplarer om ugen. Dansk Oplagskontrol oplyser, at salget har svinget mellem 23.000 og 19.300 i perioden fra juli til oktober. Tallene er dog ikke revideret af en revisor. Aller regnede med at sælge 50.000 blade om ugen. Senere sænkede koncernen målet til 35.000 for dette efterår.

»Vi har ikke formuleret et nyt mål,« siger Per Ingdal.

Anmeldere har kritiseret bladet for et forsimplet mandesyn, og ifølge Journalistens oplysninger har bladets journalister tidligere været uenige i den redaktionelle linje. Chefredaktør Lars Mandal vil ikke udtale sig om, hvorvidt bladet ændrer den nuværende redaktionelle linje.

0 Kommentarer