Aller Media fik overskud på 64 millioner

Selv om mediebranchen oplever faldende oplags- og læsertal, fastholder Aller Media lønsomheden. På 1½ år er antallet af DJ-medlemmer i Aller faldet med 10 procent.

Selv om mediebranchen oplever faldende oplags- og læsertal, fastholder Aller Media lønsomheden. På 1½ år er antallet af DJ-medlemmer i Aller faldet med 10 procent.

Det er stadig en overskudforretning at lave blade som Se & Hør, Billed-Bladet og Femina. Overskuddet i Aller Media før skat blev i regnskabsåret 2010/2011 på 64 millioner kroner og omsætningen endte på 1,2 milliarder kroner, skriver Aller Media i en pressemeddelelse.

Pål Thore Krosby, administrerende direktør Aller Media, er meget tilfreds med resultatet.
»Vores løbende fokus på stram omkostningsstyring og effekten af vores lønsomhedsinitiativer sikrer, at vi holder både top- og bundlinje på stort set samme niveau som sidste år.«

Et af de steder, hvor Aller Media har haft en "stram omkostningsstyring" er de redaktionelle medarbejdere. For 1½ år siden var der 225 fastansatte DJ-medlemmer i Aller Media. Nu er tallet lige under 200. Aller Media er blandt andet gået over til såkaldt skabelonredigeringen på en række udgivelser og layoutarbejde er blevet outsourcet til Letland.

Ifølge faglig konsulent i DJ Hans Jørgen Dybro har Allers freelancere også mærket til de nye tider.
»Selv om der er færre fastansatte på redaktionerne, har det ikke betydet, at man bruger flere freelancere. Tværtimod er antallet af freelancere også faldet, og deres priser er blevet sat ned eller i bedst fald stagneret,« siger han til Journalisten.dk.

Samtidig har lønstigningerne for de fastansatte været meget beskedne, tilføjer Hans Jørgen Dybbro.
Den nye overenskomst for Aller er i disse dage til forhandling sammen med overenskomsterne på dagbladsområdet.

Ugeblade og magasiner, der udgør Aller Medias kerneforretning, er stadig den primære indtægtskilde i mediekoncernen, men både web- og mobilplatforme er i stor vækst, forklarer Pål Thore Krosby.
Selvom markedet forsat vil være "udfordrende" i 2012, har Aller Media et mål om at fastholde indtjeningen med stram omkostningsstyring samtidig med, at nye indtægtsmuligheder afsøges.

0 Kommentarer