search

Aller: Finanskrisen er udramatisk

Direktøren i mediehuset Aller Press, Pål Thore Krosby, kalder finanskrisen for udramatisk, men kan mærke det økonomiske pres. (Opdateret)

Direktøren i mediehuset Aller Press, Pål Thore Krosby, kalder finanskrisen for udramatisk, men kan mærke det økonomiske pres. (Opdateret)

Indtil videre undgår den danske magasinbranche at fyre medarbejdere og lukke magasiner på grund af finanskrisen. En af de helt store nordiske spillere, Aller Press, har ikke fyret en eneste medarbejder, hvor årsagen var krisen.

»Finanskrisen lægger ekstra pres på os, men vi oplever ikke, at situation er dramatisk. Vi vurderer altid driften løbende og tilpasser os markedet, men der foreligger ingen konkrete planer om nedbemanding som følge af finanskrisen,« siger direktøren i mediehuset Aller Press, Pål Thore Krosby, til Journalisten.dk.  Aller Press udgiver blandt andet Femina og Se og Hør. Markedstilpasningen kan dog godt ende med, at Aller Press bliver nødt til at lukke magasiner.

»Vi vurderer løbende vores magasiner, og det er altid en mulighed, at lukke nogle, som eventuelt er ulønsomme. Men jeg vil ikke give konkrete eksempler på, om vi tænker på nogle specielle,« siger Pål Thore Krosby.

Annoncenedgangen er en af årsagerne til, at danske medier bliver påvirkede af finanskrisen. Markedschef i Danske Special medier, Henrik Thøgersen, vurderer dog, at finanskrisen ikke er katastrofal, og at annoncenedgangangen langt fra er alarmerende.

»Det er rigtigt, at vi forventer en annoncenedgang, men specialmedierne og fagbladene har blot registreret en annoncenedgang på ca. 6-7 pct. for tredje kvartal 2008,« siger Henrik Thøgersen ifølge markedsføring.dk.

Siden distributionsstøtten bortfaldt i 2004 har en lang række medier skåret ned på udgivelsesfrekvensen. Derved falder ifølge Henrik Thøgersen det samlede annoncepotentiale drastisk.

»Men vi kan altså ikke notere det store fald i den samlede omsætning for hele året under Danske Specialmedier,« fastslår Henrik Thøgersen.

Magasinbranchen uden for Norden har det helt anderledes svært. Anerkendte magasiner som  Vogue, Wired og Vanity mærker i høj grad kniven fra finanskrisen. Et eksempel er magasin-giganten Time inc, som har meddelt, at de er nødt til at fyre 600 medarbejdere.  

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen