Aldi-affæren

  Sjællandske Medier har fundet en nem og billig metode til at få billeder i avisen. DISCOUNTLØSNING. Chefredaktøren på Sjællandske Medier, Søren Baumann, har fundet en løsning på problemet med manglende billeder i aviserne. »Jeg blev gjort opmærksom på, at ALDI havde et fantastisk tilbud,« fortæller han.

Sjællandske Medier har fundet en nem og billig metode til at få billeder i avisen.

DISCOUNTLØSNING. Chefredaktøren på Sjællandske Medier, Søren Baumann, har fundet en løsning på problemet med manglende billeder i aviserne.

»Jeg blev gjort opmærksom på, at ALDI havde et fantastisk tilbud,« fortæller han.

Som mange andre lokale dagblade har Sjællandske været ramt af de frygtede livstruende sygdomme oplagsnedgang og faldende annonceindtægter. For fotograferne har det betydet, at ledige stillinger ikke bliver genbesat.

Over de seneste ti år er antallet af fastansatte fotografer på Sjællandske Medier lige så stille blevet halveret. Senest er behovet for bærende billeder steget, efter at begge aviser er overgået til tabloidformat.Efter at have været i ALDI og købt et digitalkamera af mærket »Traveller DC 5300« til afprøvning var chefredaktøren overbevist: Han købte 50 af slagsen og delte dem ud til sine skrivende journalister på lokalredaktionerne.

»Jeg blev nødt til at betale med mit eget Dankort, for det var det eneste kort, de ville tage imod. Få timer efter ringede de nede fra banken og fortalte, at de havde spærret kortet, fordi de havde mistanke om, at nogen misbrugte det«, siger han og griner.

Sjællandske Medier er langtfra de eneste i provinsen, der tillader skrivende journalister at tage billeder. Siden Midtjyllands Avis og Horsens Folkeblad 2001 indgik aftaler om på forsøgsbasis at udstyre skrivende journalister med kameraer, har stribevis af lokalt forankrede dagsblade over det ganske land indgået aftaler om fotograferende journalister.

Aftalerne bliver indgået mellem tillidsmanden og arbejdsgiveren på det pågældende medie og tillader, at journalister kan udføre ukomplicerede fotoopgaver – så længe det ikke går ud over 'rigtige' fotografstillinger. Ifølge aftalerne skal det være frivilligt, om en journalist vil tage billeder, og en skrivende journalist må ikke fyres eller forflyttes, fordi han ikke kan finde ud af at tage billeder.

Claus Iwersen, der er faglig konsulent i Dansk Journalistforbund og blandt andet har ansvar for aftalerne om fotograferende journalister, har svært ved at se den dybere strategiske mening med chefredaktørens discount-indkøb.

»Hvis man mener seriøst, at man vil have journalister til at tage billeder, skal man sørge for uddannelse og ordentligt udstyr. Ellers virker det ikke professionelt, og så falder idéen om fler-medialitet lidt sammen. Folk bliver stødt på deres faglighed, når de bliver bedt om at lægge navn til noget, der er af dårlig kvalitet,« siger han.

Tillidsmanden på Sjællandske Medier, John Jakobsen, ser både fordele og ulemper ved at lade journalister fotografere.

»Mange af de små lokalredaktioner klager over, at det kan være svært at få en fotograf med ud til opgaver i yderområder, og de er derfor tilfredse med at kunne tage billeder selv. Men der mangler kvalititetskontrol. Det er klart, at der kommer dårligere billeder i avisen, end hvis vi havde pressefotografer til at tage dem,« siger han

Siden ALDI-kameraerne blev indført, har chefredaktør Søren Baumann erkendt visse mangler ved kameraerne. De egner sig blandt andet ikke til at tage sportsfotos, og de er ikke særlig gode til at tage billeder indendørs eller om aftenen. Derfor har han nu sat penge af på budgettet til løbende at udskifte kameraerne med noget bedre.

»Vi er kommet tættere på læserne og tættere på begivenhederne. Men i det lange løb kan jeg godt se, at vi skal have noget bedre udstyr, og det har vi også budgetteret med,« siger han.

  • Aviser med aftaler om fotograferende journalister:

    Bornholms Tidende
    Morsø Folkeblad
    Midtjyllands Avis
    Vejle Amts Folkeblad
    Medieselskabet i Nordvestsjælland
    Horsens Folkeblad
    De Bergske Blade

0 Kommentarer