Aktindsigt – det er da for mænd!

Det er mænd, der positionerer sig, når det handler om at udfordre magtens centrum, skriver Øjvind Hesselager på baggrund af undersøgelse af, hvem der søger aktindsigt i ministerierne. Men journalistikken fortjener bedre
04.06.2018 · 13:15
Øjvind Hesselagers billede
Øjvind Hesselager
Ansvarshavende redaktør
Journalisten

På en top 49 over de journalister, der i løbet af tre måneder har søgt flest gange om aktindsigt i ministerier, ligger 45 mænd og fire kvinder.

Det er mænd, mænd, mænd, der positionerer sig, når det i perioden handler om at udfordre magtens centrum:

• De 16 øverste på listen er mænd.

• Samlet står kvindelige journalister kun for cirka 12 procent af ansøgningerne – mens der sidder mandlige journalister på resten.

Samtidig med denne opgørelse viser lønstatistikken år efter år og med knastør præcision, at selv om kvindelige journalister vinder ind på mændene og ikke har lavere startløn, så halter de alligevel stadig gennemsnitligt efter, fordi de i mindre grad har stillinger, der udløser genetillæg på grund af for eksempel skæve arbejdstider – og oftere har deltid.

De to ting hænger sammen: Jeg tror kort sagt, at den kønsspecifikke skævhed i brugen af aktindsigt dækker over, at kvindelige journalister generelt set i højere grad arbejder med blødere stofområder i redaktionelle miljøer, hvor der er mindre tradition for at gå hårdt til værks gennem aktindsigt. Det peger eksperterne også på.

Er det et problem? For kvinderne? For journalistikken?

Det er kun et problem for kvinderne, hvis de er utilfredse med karriereforløbet og ikke selv har indflydelse på fagområder og metodevalg. På samme måde, som det vil være et problem, hvis mandlige medlemmer af DJ er tvunget til skæve arbejdstider, brændte hjemmeaftaler og – undskyld fordommene – ingen børnehentning.

Ingen af delene virker helt logiske. Og i virkeligheden er det måske mændene, der er bagud på ligestilling. Er I sikre på, at det genetillæg ikke er for dyrt betalt?

Jeg tror, at de kvindelige journalister – præcis som mændene – helt overordnet og generelt træffer suveræne og selvstændige valg, der matcher den livsstil, de gerne vil have. Det koster så kvinderne lidt i faglig prestige og muligheden for at vinde priser, hvilket på den lange eksistentielle bane måske er lidt ligegyldigt. Hvis man er selvbevidst nok.

Så den del af kampen for ligestilling tror jeg vi kan begrave.

Men hvad angår journalistikken, kan tallene dække over et problem. Flere emner, der angiveligt ofte dækkes af kvindelige journalister, fortjener at blive suppleret med indsigt i ministeriernes dokumenter. Socialpolitik, uddannelsespolitik, kirkepolitik, kulturpolitik. Mediebrugerne fortjener, at disse emner også kulegraves systematisk.

Og det behøver ikke at handle om at vælte en minister eller afsløre en bank. Det kan også være gode hverdagshistorier. Aktindsigt handler ikke mindst om at vide noget først og på forhånd. Det kan man altid bruge. Kvinde som mand. Hårdt som blødt stof. 

 

Øjvind Hesselager

Ansv. redaktør.
CAPTCHA
Dette er en test for at sikre at du ikke er en robot der blot spammer kommentarsporet.

Seneste nyheder

22.03.2019 · 14:57

Dansevideo satte en falsk #metoo-dagsorden i Norge

Jakob Albrecht
22.03.2019 · 09:46

DF'er anklager medierne for EU-bedrag

Andreas Marckmann Andreassen
22.03.2019 · 08:43

Debat: Manden, der sprøjter med champagne

Anonymous (ikke efterprøvet)

Seneste jobopslag

To journalister til Lollandredaktionen

Lolland-Falsters Folketidende A/S
Ansøgningsfrist: 10.04

Organisationsudviklingschef

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 10.04

Studentermedhjælper til medlemsrådgivning

A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog
Ansøgningsfrist: 05.04

Pressesekretær til Undervisningsministeriet

Undervisningsministeriet
Ansøgningsfrist: 07.04

Projektleder til Politiken Live

Politiken Live
Ansøgningsfrist: 07.04

Ingeniøren søger dagsordensættende journalist

Ingeniøren
Ansøgningsfrist: 02.04

Sjælden journalist-stilling er ledig

Sjællandske Medier
Ansøgningsfrist: 26.03

Senior Presserådgiver til KMD

KMD
Ansøgningsfrist: 15.04

Communication and Program Manager (barselsvikariat)

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 01.04

Journalist til folkekirken.dk - barselsvikariat

Folkekirken.dk
Ansøgningsfrist: 26.03

Brandredaktør P1 og DR2

DR
Ansøgningsfrist: 22.03

Kommunikationschef til Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 31.03

Digital redaktør til Landbrugsstyrelsen

Landbrugsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 26.03

BUPL søger en kreativ pressemedarbejder med skarpt politisk blik til vikariat

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 28.03

Kommunikationschef til Red Orangutangen

Red Orangutangen
Ansøgningsfrist: 05.04

TV MIDTVEST søger kreativ og effektiv webklipper

TV MIDTVEST
Ansøgningsfrist: 15.04

TV2 ØSTJYLLAND søger redaktør

TV2 Østjylland
Ansøgningsfrist: 02.04

DIREKTØR - DANSK JOURNALISTFORBUND

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 07.04

SPECIALKONSULENT TIL STRATEGISK KOMMUNIKATION OG RELATIONSARBEJDE

INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER
Ansøgningsfrist: 29.03

Kommunikationsmedarbejdere

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 22.03

Kommunikationschef

HR Navigator
Ansøgningsfrist: 01.04

Fagbladet Folkeskolen søger journalist

Fagbladet Folkeskolen
Ansøgningsfrist: 27.03