search

Akademikere – også i DJ

I en artikel i Mandag Morgen kunne jeg for nylig læse et postulat om, at ”akademikere overtager magten i mediebranchen”.

I en artikel i Mandag Morgen kunne jeg for nylig læse et postulat om, at ”akademikere overtager magten i mediebranchen”. Stor var min forbløffelse imidlertid, da samme artikel versioneret til en såkaldt analyse i Politiken havde fået overskriften ”Akademikere presser journalisterne ud”.

Begge artikler er skrevet af to dygtige journalister ansat på produktionsvirksomheden Kontrabande, der leverer indhold til Ugebrevet Mandag Morgen, som normalt har velresearchede artikler, som sætter fingeren på aktuelle tendenser og problemstillinger i samfundet.

Det er også helt korrekt, at journalistuddannede fra Journalisthøjskolen har fået selskab af akademisk uddannede journalister fra Syddansk Universitet (SDU) og Roskilde Universitets Center (RUC). Det er nu ingen nyhed, for SDU’s journalistuddannelse snart kan fejre 10-års jubilæum, og uddannelsen i Roskilde er stort set lige så gammel. – Derfor er det ganske enkelt en selvmodsigende sætning, at akademikere presser journalisterne ud.

At mediebranchen – forstået som branchen for levering af indhold til medierne – således ikke længere kun befolkes af uddannede fra Journalisthøjskolen i Århus og af andre uden en akademisk uddannelse er således et faktum både branchen og Dansk Journalistforbund har vænnet sig til for længst.

Til grund for analyse-artiklen anvendes data fra DJØFs og Dansk Magisterforenings medlemsregistre. Man har spurgt, hvor mange medlemmer, der har registreret deres beskæftigelsesområde med ordene ’information, kommunikation eller journalist.’ Det kommer der næsten 900 magistre ud af og knap 300 DJØF’ere. Det er ganske rigtigt en tredobling på ti år. Men dels giver det intet svar på, hvor mange af dem, der arbejder i mediebranchen, og dels er der også en meget markant stigning af akademisk uddannede medlemmer i Dansk Journalistforbund.

I Dansk Journalistforbund har vi altid været mere optaget af, hvad den enkelte beskæftiger sig med, end hvilken uddannelse, det enkelte medlem har. Vi er dog opmærksom på den stigende akademisering af de, der bliver uddannet ind i faget, og at flere har et behov for den akademiske tilknytning.

Det er netop også en af de væsentlige grunde til, at vi i DJ er i færd med at oprette en forening, der rummer de akademisk uddannede, og som vil blive DJ’s del af Akademikernes Centralorganisation. Det betyder også, at de akademisk uddannede for fremtiden i endnu større omfang kan få deres interesser varetaget af den organisation, der er tættest på såvel medie- som kommunikationsbranchen, nemlig Dansk Journalistforbund – og vel at mærke uden, at de behøver at kvitte forbindelsen til det akademiske miljø.

Akademikere eller ej, i Dansk Journalistforbund varetager vi interesserne for alle, der arbejder i mediebranchen, og vi tilpasser os løbende de behov, medlemmerne har.

Tilbage til akademikerne fra DJØF og Dansk Magisterforening. Langt de fleste arbejder som kommunikationsfolk, og har dermed ikke nogen direkte indflydelse på mediernes indhold, som de journalister – akademiske eller ej – der arbejder på medierne. Men lad os blot sige, at halvdelen er ansat i mediebranchen. Vil en stigning fra 300 til 600 på ti år da være at sammenligne med en invasion ind i mediebranchen? En branche, som har ansat 8.000 redaktionelle medarbejdere? Det synes jeg ikke, og i det hele taget virker det lidt kunstigt at inddrage fagforeningernes tal i denne sammenhæng, særligt med tanke på at DJ i vidt omfang – og i stadig stigende grad organiserer de, der laver indhold til medierne

Går man så til kommunikationsbranchen, kan det være reelt at inddrage hvilke fagforeninger, der organiserer hvor mange, da det er her, der er reel konkurrence om medlemmerne. I den forbindelse kan jeg kun være tilfreds med, at Kommunikationsgruppen i DJ vokser stødt og er vokset fra ca. 750 medlemmer i 2003 til over 1100 medlemmer i dag. Til sammenligning organiserer Magisterforeningen og DJØF godt 1000, mens en del af denne branche ikke er organiseret.

Derfor er min konklusion: Ja, der er kommet flere akademiske journalister, som vi i forvejen organiserer. DJ er fuldt ud gearet til at tage imod nye medlemmer, der arbejder i medie- og kommunikationsbranchen, og vi får nye medlemmer hver eneste dag, så vi nu er 13.600 medlemmer, en stigning på mere end 50 procent over de seneste 9 år. Vi har flere aftaler end nogensinde før, vi er på vej med en efterspurgt forening for akademisk uddannede, men inden for DJ’s organisation. Vi befinder os i centrum af beslutningerne godt rustet til fremtiden og til at tage imod endnu flere medlemmer, både dem der arbejder med medier og kommunikation.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen