search

Aftonbladet laver webside renset for dårligt nyt

”Sverige har behov for flere gode nyheder i nyhedsflowet,” mener svenske Aftonbladet, der åbner netsiden Goda Nyheter. Medforfatter til bog om konstruktive nyheder er dog ikke imponeret: »Det er ikke journalistik, hvor man går ind og prøver at finde løsninger«  

Journalistik bliver ofte kritiseret for at fokusere for meget på tilværelsens sorte sider. Som en slags modpol har svenske Aftonbladet lavet nyhedssitet Goda Nyheter, hvor historierne bidrager til, at livet føles lettere at leve.

”Sverige har behov for flere gode nyheder i nyhedsflowet,” siger Ehsan Fadakar, Aftonbladets chef for sociale medier, i en pressemeddelelse.

Tidligere chefredaktør på Lolland-Falsters Folketidende Søren Knudsen har skrevet om konstruktiv journalistik på Lolland-Falster i bogen ’En konstruktiv nyhed’ fra 2012. Han roser initiativet.

»Det er godt, at de laver noget, der minder om konstruktiv journalistik. Det er deres bud på en feel good-side. Men det er kun et lille skridt i retning af mere konstruktiv journalistik,« siger han.

Mere end solskinshistorier

Det, Goda Nyheter mangler (eller kunne gøre bedre, hvis vi skal være konstruktive), er at vise andet end solskinshistorier.

»Konstruktiv journalistik kan sagtens være kritisk journalistik. Det er ikke solskinshistorier, man for eksempel finder i ugebladene med ugens glade krøbling eller overskrifter som ”han reddede sin mor fra døden”,« siger Søren Knudsen.

Søren Knudsen mener, at historierne på Aftonbladets Goda Nyheter er »dejlige og hyggelige«.

»Man giver folk et håb om, at det hele nok skal gå. Men det er ikke journalistik, hvor man går ind og prøver at finde løsninger lokalt eller nationalt,« siger han.

Viralt potentiale

Stilen på Goda Nyheter kan bedste sammenlignes med Upworthy med lokkerubrikker og historier med viralt potentiale.

En YouTube-video med en tidligere amerikansk fribryder og stofmisbruger, der fortæller en klasse med unge mennesker, at de skal holde af deres familie, er blevet delt mere end 2.000 gange på Facebook.

Kørestolsbrugeren Marcus vil starte en natklub for handicappede i Norrköping. Den er delt mere end 4.000 gange på Facebook.

Som selvstændig konsulent har Søren Knudsen arbejdet en del med svenske mediehuse, hvor der mange steder er fokus på konstruktive historier. Dagens Nyheter har for eksempel en underside med gode nyheder.

Det samme har amerikanske Huffington Post. Sidste år lavede Dagbladet Information en hel avis med konstruktive nyheder.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen