Aftenposten opruster digitalt trods fyringsrunde

Selv om avisen er midt i en gigantisk fyringsrunde, har Norges største avis, Aftenposten, lanceret en bemærkelsesværdig kampagne, der skal skaffe 17 nye digitale hoveder

Selv om avisen er midt i en gigantisk fyringsrunde, har Norges største avis, Aftenposten, lanceret en bemærkelsesværdig kampagne, der skal skaffe 17 nye digitale hovederAftenposten søger nu at skaffe 17 nye digitale hoveder til redaktionslokalerne. Det sker, samtidig med at avisen er midt i en sparerunde, hvor 150 stillinger skal nedlægges – heraf 55 redaktionelle.

Det skriver kampanje.com.

De 17 stillinger favner bredt. Aftenposten leder både efter salgsfolk, journalister og digitale udviklere og – specialister.

Chefredaktør på Aftenposten Hilde Haugsgjerd fortæller, at nedskæringerne og nyansættelserne går hånd i hånd i en overordnet plan.

»Det er en stor satsning og helt afgjort vores største digitale satsning de seneste år. Vi har hele tiden haft to mål med vores program og nedlæggelsen af stillingerne. Det ene har været at reducere vortes udgifter, fordi vi ved, at vi i de kommende år kommer til at få lavere indtægter. Det andet har været at skabe plads til den digitale satsning, som vi ser her,« siger hun til kampanje.com.

Fællestillidsrepræsentant på Aftenposten, Knut Nygaard, er ikke overrasket over, at avisen har indledt en headhunt midt i fyringsrunden.

»Det har ligget i kortene hele tiden, at der skal oprustes med en type kompetence, som ledelsen har fundet ud af, at de ikke har. Vi må tage med, at nedskæringen bliver gennemført ad frivillighedens vej. Havde der været tale om opsigelse og tvangsforanstaltninger, så havde det været mere problematisk,« siger Knut Nygaard til kampanje.com.

Aftenposten kunne have foregrebet udviklingen ved at have været bedre til at efteruddanne de ansatte, mener Knut Nygaard.

0 Kommentarer