Grønland

Afsløring: ”Africa on ice”-spørgsmål til Pape var baseret på mediers research

Journalisten kan nu afsløre, at grønlandsk MF’er stillede kritisk spørgsmål til Pape på baggrund af researchspørgsmål fra fire forskellige medier

Uden dokumentation beskyldte det grønlandske folketingsmedlem Aaja Chemnitz (IA) i går statsministerkandidat Søren Pape Poulsen (K) for at skulle have kaldt Grønland for ”Africa on ice”.

Det gjorde hun fra Folketingets talerstol, hvor hun fremhævede, at hun havde det fra ’flere uafhængige kilder’.

Nu kan Journalisten fortælle, at Aaja Chemnitz’ ’uafhængige kilder’ er fire medier, der har kontaktet hende i researchfasen til historien.

Det bekræfter hun over for Journalisten:

”Det er fire forskellige medier, som er i gang med at undersøge sagen, og som har spurgt mig uafhængigt af hinanden,” siger hun.

Kan du sige, hvilke medier det er?

”Ja, det er Ekstra Bladet, Politiken, Berlingske og Frihedsbrevet.”

Aaja Chemnitz har altså ikke selv været et vidne, der har hørt Søren Pape Poulsen sige ordene. Hun er blot blevet kontaktet af medierne og valgte så derefter at stille spørgsmålet fra Folketingets talerstol.

Berlingske og EB bekræfter

Ekstra Bladet valgte i går at citere fra Aaja Chemnitz’ spørgsmål fra talerstolen, hvor man også registrerede, at Søren Pape Poulsen svarede sådan:

”Hvis jeg skulle have sagt det, vil jeg gerne se det dokumenteret.”

”Men man skal passe på. Jeg har helt sikkert haft nogle kritiske udsagn om Grønland i forbindelse med, at der er kæmpe udfordringer med misbrug af børn og socialområdet, hvor jeg nok har kunnet udtale mig barskt.”

Berlingske-graverchef Lars Nørgaard Pedersen bekræfter, at Berlingske har researchet historien grundigt.

”Og som du kan se, har vi valgt ikke at publicere den,” siger han.

”For os har det været for lidt, at hun stillede spørgsmålet i Folketingssalen, fordi det alene bygger på mediernes researchspørgsmål, men hvis Søren Pape Poulsen selv havde gået ud og undskyldt for formuleringen ”Africa on ice”, så havde vi skrevet den,” siger Lars Nørgaard Pedersen.

Graverchef Thomas Foght fra Ekstra Bladet bekræfter også over for Journalisten, at avisen har interesseret sig for historien, men at den har været under research, og at de ikke var langt nok til at kunne udkomme med den selvstændigt.

Man valgte dog alligevel at udkomme med historien om, at spørgsmålet blev stillet i Folketinget.

Han vil dog ikke røbe mere af kildearbejdet, da ”det bevæger sig for tæt på vores arbejdsproces”.

Politiken vil ikke kommentere

Også Politiken valgte at citere hændelsen ved Folketingets åbningsdebat. Modsat Ekstra Bladet har Politiken dog tilføjet en passage om, at Søren Pape Poulsen ifølge Politikens oplysninger skulle have sagt det til amerikanske diplomater.

Over for Journalisten vil Politikens politiske redaktør, Anders Bæksgaard, ”af princip” ikke uddybe, hvor man har den oplysning fra. Det fremgår altså ikke, hvad kilden til Politikens oplysninger er.

På Ekstra Bladet konstaterer Thomas Foght, at Ekstra Bladet ikke har dokumentation til at skrive den oplysning:

”Hvis man skal skrive det, skal man have gode kilder og skriftlig dokumentation af en art. En ting er, hvis det er blevet sagt. Noget andet er, hvis det er rapporteret videre til Washington,” konstaterer han.

Journalisten har spurgt Aaja Chemnitz, om det ikke bryder kontrakten mellem kilder og medier, at hun tager mediernes researchspørgsmål med op på talerstolen:

”De har uafhængigt af hinanden gravet i den her sag i længere tid og har alle kontaktet mig. Og jeg har også brug for at vide, hvad der er op og ned,” siger hun.

”Nu er vi her, hvor han kan blive statsminister, og så har jeg brug for at vide, hvad hans holdning er til Grønland,” tilføjer hun.

Frihedsbrevets chefredaktør, Kristoffer Eriksen, ønsker ikke at fortælle Journalisten, hvorvidt mediet var i gang med en historie om de påståede udtalelser fra Søren Pape Poulsen.

0 Kommentarer