Afskrift på nettet

Originaliteten mangler på den nye danske tabloidavis Avisen På Nettet. Journalistens anmelder anbefaler en kraftig journalistisk oprustning.
29.03.2006 · 09:00

Af: Kirsten Sparre

Originaliteten mangler på den nye danske tabloidavis Avisen På Nettet. Journalistens anmelder anbefaler en kraftig journalistisk oprustning.

ANMELDELSE. Livet er for kort til at benægte, at de fleste af os godt kan lide at blive underholdt med historier om kendte, kongelige, sport, sex, mystiske opfindelser og folk på alvorlig kant med loven. Så når ncom-koncernen lancerer en ny netavis, apn.dk, der benhårdt satser på tabloidstof, er spørgsmålet ikke, hvad vi skal med endnu en tabloidavis, men om produktet er godt nok til, at det er værd at klikke sig ind på den grafisk overlæssede side og navigere rundt mellem de store annoncer, der skal finansiere festen.

APN betyder Avisen På Nettet, og redaktøren lover i en pressemeddelelse, at den nye avis vil levere tabloid-nyhedsstof, der sparker røv.

Jo, da. Men mon ikke støvlerne skulle spidses lidt?

Faktum er, at en uge efter premieren kunne APN lige så godt stå for Afskrift På Nettet. Tre af de fem tophistorier den tredje lørdag i marts er også hotte på TV 2s gossip-side, mens flertallet af nyhederne om sport og politik er løftet ord for ord fra nyhedsbureauet Newspaq. Det kræver en del arbejde at finde nogle egenproducerede historier. De kan i hvert fald ikke alene indfri løftet om at sparke røv.

Redaktøren lover også, at APN vil gå tæt på og fortælle historierne uden at lægge fingrene imellem. Og som læsere kommer vi da også lige præcis så tæt på, som det er lykkedes for de journalister på ind- og udenlandske tabloid-medier, som APN versionerer fra.

Det er - for nu at sige det lige ud - ikke en nærhed, man bliver klaustrofobisk af. Forrige uges store historie om prins Joachims nye erobring, Marie Cavallier, får APNs læsere som en sammenkogt ret af udtalelser, hovedpersonerne har givet til opsøgende journalister fra Billed-Bladet, B.T. og Ekstra Bladet.

Retfærdigvis bidrager APN også selv til fødekæden og bliver citeret af TV 2s gossip for en historie om de radikale politikere Klaus Bondam og Simon Emil Ammitzbøll. Men det siger mere om tilstandene i dansk kendis-journalistik end om APNs evner til at gå tæt på.

Men klummerne da? APN har fået flere kendte ansigter til at skrive klummer i avisen, og her nærmer vi os måske en fornyelse af journalistikken om de kendte.

De kendte og kongelige er ofte reduceret til objekter, som journalister og læsere kan sladre om, men med en klumme bliver de kendte til subjekter, som selv kan fortælle deres historier. Noget, som fodboldspilleren Thomas Helveg glæder sig over i sin første klumme:

»Igennem medierne får man en klar opfattelse af, hvad og hvem vi er - som sportsfolk. Derfor kan det være meget interessant at vide, hvilke tanker vi gør os privat.«

Ud over Thomas Helveg tæller klummelisten mors dreng Oliver Bjerrehuus, undertøjsdesigner (!) Katja K, fodboldspilleren Niclas Jensen og det popsmarte dobbeltspil mellem de politiske modpoler Simon Emil Ammitzbøll og Morten Messerschmidt, der er valgt i Folketinget for henholdsvis Det Radikale Venstre og Dansk Folkeparti.

Det vil vise sig, om Thomas Helveg har ret i, at hans og klummekollegaernes private tanker er interessante. Når journalistik om og af de kendte fungerer, så er det jo, fordi vi vedkender os en relation til de pågældende. Dem vi kender - i ordets løseste betydning - vil vi gerne høre mere om, også selv om de bare har købt ny lejlighed. Pointen er, at ingen klikker på klummebjælken, medmindre deres personlige relation til den kendte stadig er levende. Om APN har valgt rigtigt med sit klummepanel, er et spørgsmål om målgruppe. Mig siger navnene ikke noget.

Og min endelige dom? Foreløbig kommer
apn.dk ikke på min liste af bookmarks. Jeg vil hellere læse tabloid-nyhederne direkte hos de medier, der har lavet dem - frem for en bleg version hos Avisen På Nettet. Men det kan være, at jeg

kigger igen om et halvt års tid. Redaktøren har nemlig lovet, at avisen konstant vil tilpasse sig nye idéer, læsernes ønsker og erfaringer undervejs. Mit råd er: Ansæt nogle flere journalister. /

Kirsten Sparre er uddannet journalist og ph.d. Sammen med Lars Kabel har hun skrevet bogen »Den glade journalistik. Om mediernes dækning af de kendte«. Læs mere på www.cfje.dk/kendte

Avisen På Nettet

Der er to fastansatte journalister samt en chef-redaktør.

APN vil løbende købe freelancestof og har derudover otte faste klummeskribenter.

APN udgives af ncom publications as, der også står bag fodboldavisen Forza, gadget-magasinet Gear, it-avisen ComON, forhandlerbladet CRN og erhvervs-tv-stationen STOX.

Kommentar

CAPTCHA
Dette er en test for at sikre at du ikke er en robot der blot spammer kommentarsporet.

Seneste jobopslag

CRM konsulent i Børnecancerfonden - bliv en styrke for børnene

Børnecancerfonden
Ansøgningsfrist: 08.05

SoMe-redaktør til Vi Unge

Aller Media
Ansøgningsfrist: 25.04

Udviklingsorienteret redaktør til Mandag Morgen

Mandag Morgen
Ansøgningsfrist: 10.05

Nyhedsjournalist til DR Fyn

DR
Ansøgningsfrist: 22.04

DR Østjylland søger reporter

DR
Ansøgningsfrist: 23.04

Studentermedhjælp til kommunikation

Grundejerforeningssekretariatet Ørestad
Ansøgningsfrist: 25.04

KVINFO søger presse- og kommunikationsansvarlig

Kvinfo
Ansøgningsfrist: 23.04

Nyhedsvært til DR Nordjylland

DR
Ansøgningsfrist: 25.04

Chef til B&U

DR
Ansøgningsfrist: 29.04

Chefkonsulent og teamleder for seks kommunikationsrådgivere

Region Syddanmark
Ansøgningsfrist: 05.05

Kommunikatør i Greenpeace

Greenpeace Norden
Ansøgningsfrist: 25.04

Er du en skarp kommunikator med bundlinjefokus?

Mødrehjælpen
Ansøgningsfrist: 23.04

Pressekonsulent til Rigshospitalet

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 23.04

Udlandsreporter til Kristeligt Dagblad

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 23.04

Studentermedhjælp med flair for kommunikation

Ankestyrelsen
Ansøgningsfrist: 22.04

JOURNALIST TIL UGEAVISEN MIDTSYD

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 06.05

Forlagschef til Informations Forlag

Information A/S
Ansøgningsfrist: 22.04

Redaktionschef Printcentralen

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 22.04

Vil du svømme med på nyt succesmedie om vand?

Ingeniøren
Ansøgningsfrist: 23.04