search

Afrika i ny indpakning

Salim Amins far blev Afrikas mest berømte kameramand ved at sende sine fotos ud i verden i en konvolut og håbe på køb og betaling. Nu gør sønnen det samme. På internettet.

Salim Amins far blev Afrikas mest berømte kameramand ved at sende sine fotos ud i verden i en konvolut og håbe på køb og betaling. Nu gør sønnen det samme. På internettet.

BILLEDER. I årevis har Salim Amin haft mareridt om, at hans afdøde far ville møde op ved det kolossale nedarvede skrivebord i Kenyas hovedstad Nairobi og råbe: »Hvad har du gjort ved mit firma? Kom væk fra min stol!«
Faderen var Mohamed Amin. Han satte for 24 år siden en aldrig overgået rekord i udenrigsjournalistikkens sværeste disciplin: at bringe Afrika i de globale medier. Amins billeder af sultende i Etiopien førte til Live Aid-koncerterne og Michael Jacksons velgørenhedshit "We Are the World".
I familiefirmaet Camerapix, et af Afrikas ældste billedbureauer, mødte faderen gerne på arbejde, cirka samtidig med at Salim Amin kom hjem fra Nairobis natklubber. Altså klokken to om morgenen. Det fik en brat ende, da Mohamed Amin i 1996 blev dræbt i et fly, der styrtede ned under en kapring.
»Ubevidst har jeg de seneste otte-ni år forsøgt at bevise, at jeg ikke er det totale tidsspilde, som han regnede mig for,« sagde Salim Amin siden i dokumentarfilmen "Mo & Me", der var et indledende skridt ud af faderens skygge.
For nylig tog Salim Amin et langt større spring: Internetportalen A24 Media er verdens første forsøg på at levere dugfriske levende billeder fra Afrikas egne fotografer til alverdens tv-selskaber.
Dermed har Salim Amin i virkeligheden blot opdateret det koncept, der tilbage i 1960'erne grundlagde hans fars succes: »Han tog sine billeder, puttede dem i en konvolut og sendte dem til de aviser, han nu kendte, i det håb, at de ville trykke dem og sende ham nogle penge. Vi gør nøjagtigt det samme på internettet,« siger han.
På www.a24media.com kan man finde både færdigredigerede features og råbånd med alt fra nyheder til features. Klodens i alt 4.500 lokale og nationale tv-selskaber er ifølge Salim Amin alle potentielle kunder.
»Vores problem er i øjeblikket, at de vil have historier, der er tæt bundet op til døgnets nyheder. Mere tidløse features er sværere at komme af med. Men vi forsøger at fortælle andre historier om Afrika. Om business, om mode, om kunst,« siger han.
A24 Media har derfor allerede været langt ude i hjørnerne af den ofte bizarre afrikanske virkelighed med indslag om alt fra kaffedyrknings betydning for AIDS-bekæmpelse i Etiopien til mulighederne for et modehus i genopbygningen af det krigshærgede Sierra Leone.
Der er selvfølgelig også et kig på Obama-mania i den amerikanske præsidents hjemland, Kenya, inklusive et besøg hos hans bedstemor.

MEN FORELØBIG HAR BUREAUETS mest populære indslag ligget tættere op ad de slagnumre, der gjorde Salim Amins far berømt. Altså billeder fra fjerne konflikter, som de færreste har adgang til.
Det gælder for eksempel indslag fra Somalia om pirater og om et hospital i landets sønderbombede hovedstad, Mogadishu, hvor radikale islamister har gjort journalister til jaget vildt.
Her har Salim Amin kunnet trække på en lokal kameramand, som også faderen brugte tilbage i 1990'erne. Dertil kommer arkivmateriale fra Camerapix helt tilbage fra den turbulente konflikts start i 1990'erne, hvor somalierne leverede råmaterialet til Hollywood-klassikeren "Black Hawk Down" ved at nedskyde de amerikanske kommandosoldater, der var kommet for at sikre befolkningen nødhjælp.
De fleste leverandører til A24 Media er freelancere, der får 60 procent af hvert salg og beholder deres copyright til alt materiale. Det er ifølge Amin en væsentligt mere attraktiv model end dén, som de traditionelle nyhedsbureauer opererer med.
»De giver ofte mellem 150 og 250 dollar og forlanger copyrighten overdraget,« siger han.
Også kunderne får en bedre deal, mener Amin. En typisk tv-station kan – som eksempel – forvente at betale omkring 800 dollar for ubegrænset brug i et år af billederne i et indslag på 8-12 minutter.
»Det burde tiltale dem, at de ikke betaler abonnement. Det er pay-as-you-go – som at besøge et supermarked,« siger Amin.

I MARTS ÅBNEDE A24 Medias fotoarkiv, der efter tre års maratonindsats ved billedskanneren indeholder en stor del af faderens og hans forretningspartner Duncan Willets' produktion. Men både video- og fotobureauet er i virkeligheden kun skridt på vejen til Salim Amins virkelige ambition, der antydes af navnet A24 Media.
Han drømte i flere år om en døgnåben afrikansk nyhedskanal bemandet med korrespondenter i samtlige lande, der skulle udstyres med små DV-kameraer og bærbare computere. Men han kunne ikke finde de nødvendige investorer, blandt andet fordi han insisterede på, at uafhængigheden skulle sikres ved udelukkende at tillade mindretalsaktionærer.
»Alle ville have kontrol,« siger han.
Så i stedet fik han sammen med barndomsvennen Asif Sheikh idéen til billedbureauet.
»Det giver os mulighed for at bevise, at kontinentet kan producere tilstrækkeligt med indhold af god kvalitet. Samtidig kan vi finde ud af, om der er et marked. Så hvis vi ender med en nyhedskanal, vil vi allerede have kontakt til talenterne.«
Undervejs håber han, at også billedbureauet vil udvikle sig til andet og mere end en måde at sælge afrikanske billeder til resten af verden.
»Websitet er jo åbent for alle. Der er fuldstændig fri adgang. Og vi er allerede i gang med at bygge et blogunivers. Der skal også være aktiekurser og vejr og opskrifter, så nogle i Ghana kan tilberede nationalretten fra Kenya,« siger han.
– Det lyder, som om I er på vej væk fra kernen i jeres forretning…
»Det smukke ved internettet er, at du ikke selv behøver at gøre meget af arbejdet. Brugerne tilføjer selv indholdet,« siger Amin.
Det er alt sammen en meget anderledes tankegang end dén, der gjorde hans far rig. Dengang handlede det om at gemme sine kilder og kontakter i små sorte notesbøger, så man i bedste fald kunne være ene om historien og i værste fald have den først.
»Han levede af at scoope alle andre. Men han havde også et stærkt ønske om at ændre omverdenens billede af Afrika,« siger Salim Amin.
Men har A24 Media så gjort det af med mareridtene om ikke at leve op til faderens ambitioner?
Salim Amin griner højt: »Den dag, vi åbnede, ville jeg med sindsro have taget imod ham på kontoret, rakt et par fingre i vejret og sagt: "Vi har skabt noget, som du aldrig ville have troet var muligt."« •

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen