Simon Skipper/Ritzau Scanpix
Da TV 2 i sidste øjeblik sidste år valgte at droppe at genudsende julekalenderen ’Pyrus – Alletiders Julemand’, udløste det i den grad klager – og ikke kun på sociale medier.
Aflysningen gav anledning til intet mindre end omkring 1.500 mails til TV 2 i november og december. 1.200 af klagerne blev sendt direkte til TV 2 Fiktion, mens 300 klager blev sendt til seernes redaktør. Sagen udløste samtidig over 17.000 opslag på TV 2 Nyhedernes Facebook-side. Det fremgår af TV 2’s public service-redegørelse.
”I en klumme om aflysningen af julekalenderen konkluderede seernes redaktør efterfølgende, at der ikke efter hans vurdering forekommer bevidst racisme eller hensigt om at krænke nogen i ’Pyrus – Alletiders Julemand’. Julekalenderen indeholder tværtimod en moralsk fortælling om, at man skal opføre sig ordentligt. Seernes redaktør anerkender, at der er visse elementer, som kan støde nogle seere og kan opfattes som upassende i dag,” står der i rapporten.
”Beslutningen om at aflyse ’Pyrus – Alletiders Julemand’ og i stedet sende ’Pyrus – Alletiders Eventyr’ førte til beslægtede klager, da en række seere påpegede stødende sekvenser også i denne julekalender,” lyder det videre.
2022 var i det hele taget et travlt år for seernes redaktør, der modtog 30 procent flere klager end året før. Hele 9.350 henvendelser med forespørgsler, kommentarer, kritik og klager, løb der ind i indbakken. Året før var det tal 7.200.
Seernes redaktør har opgjort 43 af årets klage- og kritiksager som værende af mere principiel eller karakteristisk karakter.
Der blev givet medhold i syv sager, delvist medhold i fire sager, tre sager endte med en beklagelse, en sag endte med en undskyldning og et slettet opslag, en sag endte med en undskyldning fra TV 2 News, en sag endte med en henvisning til TV 2’s public service-forpligtelse, mens klagere i 24 sager ikke fik medhold. To sager blev sendt videre til behandling på redaktionen. 20 sager havde flere end en klager, fremgår det af rapporten.