Afgående DMJX-rektor: Tid til at søsætte nye uddannelser

Jens Otto Kjær Hansen stopper som rektor på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole efter 11 år som øverste leder, hvor han blandt andet har været med til at starte kommunikationslinjen. Han råder sin efterfølger til at starte flere nye uddannelser
  • Anders Hviid
10.09.2018 · 11:37

Fra 1. februar i år skal Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX) have ny rektor.

Nuværende rektor Jens Otto Kjær Hansens årmålskontrakt udløber, og han har ikke tænkt sig at genansøge, fortæller han til Journalisten.

”Jeg vil være fyldt 66, når stillingsopslaget bliver besat. Og jeg tror, det vil være fornuftigt, at der kommer yngre kræfter til,” siger Jens Otto Kjær Hansen.

Han har været rektor siden august 2011, men har reelt været øverste leder for uddannelsesinstitutionen siden fusionen mellem Danmarks Journalisthøjskole og Den Grafiske Højskole i 2008.

Råd til afløser: Se på uddannelsesudbuddet

Og netop fusionen mellem de to identitetsstærke uddannelser peger Jens Otto Kjær Hansen selv på som det største aftryk, han har sat i sin tid som øverste leder.

”Det har taget lang tid at komme dertil, hvor vi er i dag, hvor det reelt er én sammenhængende uddannelse,” siger han.

Derudover peger den afgående rektor på, at lanceringen af DMJX’ kommunikationslinje i både Aarhus og København i 2012 har været en stor milepæl i hans tid som leder. Han vurderer, at hans efterfølger på posten vil skulle kigge mere i den retning.

”Min råd vil nok være, at man nu ser på, hvordan man udvikler hele uddannelsesudbuddet yderligere. Det kan være nye uddannelser, nye linjer eller nye grene inden for de eksisterende uddannelser. Efter fusionen er grundlaget nu på plads for at ekspandere mere,” siger Jens Otto Kjær Hansen.

Men er problemet ikke, at der i dag uddannes flere journalister, fotografer og grafikere, end der er jobs til?

"Nej, problemet er ikke, at der uddannes for mange. Spørgsmålet er, om der bliver uddannet de rigtige. Jeg køber ikke et sekund, at vi skulle uddanne for mange. Der uddannes rigtig mange, men jeg mener også, at de fleste journalister faktisk finder ind i arbejde,” siger han.

I 2016 forsøgte Journalisten at udrede talkrigen om, hvorvidt der er stillinger nok til de mange journalister, der uddannes. Det skete, efter at Journalistens blogger Uffe Gardel havde skrevet et blogindlæg med titlen 'Skær dog på den uddannelse'. 

Journalistikken mister indflydelse

Jens Otto Kjær Hansen siger desuden på, at journalistikkens rolle i samfundet har undergået store forandringer i hans 11 år som øverste leder for journalistuddannelsen.

”Det er en meget markant ændring, at journalistikkens troværdighed og grundlag i dag anfægtes åbent. Hvor journalisten før havde en veldefineret og næsten uanfægtet rolle i samfundet, skal man i dag kæmpe mere for at blive taget alvorligt og for at bevare den position, som engang var givet,” siger han.

Særligt de sociale medier har skubbet på den udvikling:

”I dag har vi jo en situation, hvor halvdelen af befolkningen lytter mere til enkeltpersoner på sociale medier end til medierne. Jeg synes, at meget peger i den retning, at journalistikken får mindre indflydelse. Der er i hvert fald ingen tvivl om, at medierne skal kæmpe mere for deres position og samfundsindflydelse.”

Hvad har det betydet for jeres uddannelser?

”Vi har blandt andet gjort det, at vi kraftigt har øget fokus på det, man kalder refleksionen. At forstå, hvilken kontekst man arbejder i som journalist. Og så uddannes alle i dag til at begå sig på de sociale medier,” siger han.

Jens Otto Kjær Hansen træder tilbage fra fuldtidsarbejdsmarkedet, men han går ikke helt på pension. Han regner med at fortsætte som skribent, konsulent og bestyrelsesmedlem.

Stillingen som rektor er opslået med ansøgningsfrist den 30. september og kan læses her.

 

Kommentar

10/09/2018 - 12:42

Michael Bjørnbak Martensen

List ærgerligt, at Jens Otto Kjær Hansen ikke har fået mulighed til at forklare, hvorfor så mange får jobs - og at befolkningen ikke lytter.

Det synes, at være skønne spildte ressourcer i et samfund, der i den grad hungrer efter højt uddannet arbejdskraft.

Sidder de og drikker caffé latte - eller hvad hutlen bestille de?

Seneste jobopslag

Kommunikatør søges til Holbæk Kommune

Holbæk Kommune
Ansøgningsfrist: 25.11

Navneredaktør

Mediehuset Herning Folkeblad
Ansøgningsfrist: 23.11

Erfaren formidler til Kræftens Bekæmpelse

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 27.11

Videoproducent til markedsføring af kurser og uddannelser

Teknologisk Institut
Ansøgningsfrist: 21.11

Redaktør for livsstilsindhold til stort dansk brand

BrandMovers
Ansøgningsfrist: 28.11

Medarbejder til kommunikation og markedsføring

Krabbesholm Højskole
Ansøgningsfrist: 07.12

Prorektor for uddannelse og viden ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 07.12

Journalist TIL BORNHOLMS TIDENDE

Bornholms Tidende
Ansøgningsfrist: 26.11

Kommunikationsmedarbejder

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 19.11

Pressechef til Dansk Metal

Dansk Metal
Ansøgningsfrist: 22.11

Er du en rutineret webmaster? Og digital til fingerspidserne?

Vallensbæk Kommune
Ansøgningsfrist: 28.11

Pressekonsulent

3F
Ansøgningsfrist: 22.11

Dygtig og effektiv økonomimedarbejder til Dansk Journalistforbund

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 04.12

Kommunikationsrådgiver med presseerfaring til HK

HK Danmark
Ansøgningsfrist: 22.11

Journalist

Politiken
Ansøgningsfrist: 19.11

Presse- og videojournalist til ZBC

ZBC
Ansøgningsfrist: 21.11

Webkonsulent til Strategi og Kommunikation

Horsens Kommune
Ansøgningsfrist: 20.11

Pressesekretær til Undervisningsministeriet

Undervisningsministeriet
Ansøgningsfrist: 18.11

Barselsvikar til koordinerende markedsførings- og kommunikationsopgaver

EUC Nordvestsjælland
Ansøgningsfrist: 19.11

Historie-reporter søges

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 19.11

Er du vores nye forlagsredaktør?

Forlaget Columbus
Ansøgningsfrist: 01.12

Digital marketingspecialist

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 22.11