search

Ældgammel drukne-historie snød medier

En far lod sin datter drukne, fordi livredderne ikke måtte røre hende, skrev en række medier. Men historien er knap 20 år gammel. Jyllands-Posten og TV 2 opdagede selv fejlen, BT har rettet efter Journalistens henvendelse (Opdateret 10.57: Nu har også Dagens.dk rettet) Den Korte Avis hverken retter eller svarer

En far lod sin datter drukne ved stranden i Dubai, fordi de mandlige livreddere ikke måtte røre ved hende.

Sådan lød en nyhed hos en lang række danske og udenlandske medier. Tragedien skulle være foregået i Dubai.

Men historien er i virkeligheden knap 20 år gammel, ifølge bl.a. The Guardian. Der er altså ikke ligefrem tale om en nyhed.

I Danmark har bl.a. TV 2, Jyllands-Posten, BT, Dagens.dk og Den Korte Avis bragt den forældede historie mandag eller tirsdag.

Da Journalisten onsdag gennemgik de danske medier, havde kun TV 2 og Jyllands-Posten opdaget fejlen og tilføjet en rettelse.

BT har nu rettet

BT har efter Journalistens henvendelse tilføjet en rettelse over artiklen.

'BT var ikke klar over, at historien var fra 1996 og det er selvfølgelig meget beklageligt. Vi har nu præciseret øverst i artiklen, at det var en gammel historie,” skriver chefredaktør Olav Skaaning Andersen i en mail til Journalisten.

BT har også efter vores henvendelse lavet deres egen nyhed om, at alverdens medier hoppede på den gamle historie.

Dagens.dk og Den Korte Avis havde hverken rettet eller svaret på Journalistens henvendelser onsdag. Men torsdag – efter denne nyhed er publiceret – har Dagens.dk bragt en rettelse.

TV 2 opdagede det på Twitter

Også blandt de medier, der har opdaget fejlen, rettes forskelligt. TV 2 har skrevet ”(Redigeret 11/8)” ind i overskriften og bragt en ”Opdatering” først i artiklen:

”To dage efter denne historie gik verden rundt, har det vist sig, at det stammer fra 1996. Dette fremgik ikke af den originale artikel, som kan læses her. TV 2 beklager fejlen,” lyder det.

Jyllands-Posten har føjet en faktaboks til artiklen med overskriften ”Præcisering”. Her står:

”Denne historie blev bragt som nyhed den 10. august 2015. Det viser sig dog, at hændelsen skal dateres til 1996. Historien er dermed flere årtier gammel.”

”En af vores social media-folk så et tweet fra en Guardian-journalist og havde en Twitter-dialog med journalisten. Senere offentliggjorde Guardian så artikel om det gamle i sagen, og herefter besluttede vi at rette,” skriver Peter Brüchmann, digital chef på TV 2, i en mail.

Alle kopierer de gode klikhistorier

Hos Jyllands-Posten ærgrer chefredaktør Pierre Collignon sig over, at fejlen slap igennem.

»Vi ser jævnligt den slags vandrehistorier. De kører rundt, fordi alle sidder og kopierer de gode klikhistorier og citerer medier, som man tror er troværdige. Vi prøver at køre efter det princip, at vi ikke bringer den slags historier, medmindre vi har researchet dem selv. Her citerer vi først historien fra både medier i Emiraterne og Storbritannien. Det troede vi var godt nok,« siger han til Journalisten.

Hvorfor har I valgt at bringe en boks med en præcisering og ikke eksempelvis bringe en rettelse i overskriften?

»Man kunne sagtens overveje at skrive det ind i overskriften, det er faktisk en god ide. Det skal bare være så tydeligt, at ingen tager fejl,« siger Pierre Collignon.

Hvad kan man gøre for at undgå den slags?

»Det eneste, man kan gøre bedre, er at stå fast på princippet om at lave sin egen research på historierne, når man er i tvivl. Og her er et tvivlstilfælde, der burde have fået vores alarmklokker til at ringe.«

Pierre Collignon fortæller, at han vil drøfte med nyhedschefen at skrive rettelsen ind i overskriften.

Skete også i sidste uge

I Storbritannien har blandt andre Mail Online, Sky News og Daily Telegraph bragt historien om den druknede datter på deres netmedier. Mail Online har fjernet artiklen, imens Sky News og Telegraph i skrivende stund ikke har ændret noget.

For en uge siden kunne Journalisten fortælle, at en lang række medier var hoppet på en anden røverhistorie – at en mand sagsøgte sin kone, fordi hun var grim. Historien nåede igen de internationale medier via Emirates 24/7.

Dengang beklagede både Metroxpress og Ekstra Bladet, at de havde bragt den falske historie.

TIME rettede fejl om Danmark

Og ugen forinden kunne Journalisten fortælle, at TIME Magazine også havde begået fejlen med at bringe en gammel nyhed som ny.

Det var historien om, at Danmark skærpede reglerne for slagtning, så dyr skal bedøves først – også selvom der er tale om religiøs slagtning. TIME-artiklen havde derudover en række fejl.

Efter Journalistens henvendelse har TIME Magazine beklaget artiklen og tilføjet en rettelse.

Opdateret klokken 10.57: Dagens.dk har – efter denne artikel var publiceret – rettet fejlen og gjort Journalisten opmærksom på det. Det fremgår nu af denne artikel.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen