Årets Pressefoto-dommer: For mange vælger de sikre kort

Jan Grarup har efter mange års fravær været tilbage som dommer i Årets Pressefoto. Han er imponeret af et generelt højt niveau og mange, der eksperimenterer med teknikken. Men han er skuffet over, at reportagerne er for ensartede. »Der er en tendens til, at folk søger det samme«
  • Andreas Beck / Scanpix
    »Jeg er skuffet over, at vi ikke har set mere forskelligartede reportager. Der er en tendens til, at folk søger det samme hele vejen igennem eller laver historier, som andre har lavet før,« siger Jan Grarup.
08.01.2016 · 09:58

Vinderne af Årets Pressefoto 2015 bliver afsløret til marts. Dommerne har været igennem 2.710 still-billeder og 67 tv- og web-produktioner.

Efter mange års fravær har den prisvindende reportagefotograf Jan Grarup været med i dommerkorpset igen. Han er imponeret af et generelt højt niveau. Til gengæld betyder en presset økonomi ifølge ham, at for mange fotografer vælger de sikre kort, når de tager på reportagerejser.

»Det har været en fornøjelse. Der er mange positive ting i dansk fotografi, som er i en voldsom udvikling. Jeg har ikke fulgt dansk fotografi så tæt de seneste år, derfor har det været meget interessant for mig at være med som dommer igen. Jeg har siddet med i mange juryer rundt omkring i verden, og det kan eddermame være en pinsel nogle gange,« siger Jan Grarup og uddyber: 

»Der er nogle danske stjernefotografer, som står som en stor inspirationskilde for de unge danske fotografer, og som presser dem videre til at lave noget af det bedste fotografi, man kan forestille sig. Mange af de nominerede er elever på skolen, og det er enormt positivt,« siger Jan Grarup.

»Røvtræt« af puritansk tilgang til redigering

Han ser også en positiv tendens til, at mange fotografer leger og eksperimenter med teknikken.

»Jeg ser mange fotografer, der eksperimenter meget og driver teknikken i forskellige retninger. Der er mange, som leger meget med kameraet. Man bruger anderledes objektiver med uslebne facetter, så billederne ser anderledes ud, eller man bruger flash meget hårdt. Og det kan altså et eller andet,« siger Jan Grarup.

Jan Grarup advarer i øvrigt mod en international tendens til en mere puritansk tilgang til efterredigering af billederne.

»Jeg er røvtræt af hele debatten om billedmanipulation. Vi gør os selv en kæmpe bjørnetjeneste, når eksempelvis World Press Photo indfører nogle meget rigide regler om redigering og efterbearbejdning. Så bliver materialet meget nøgent og mindre gennemarbejdet. Det vil svare til, at journalister skal citere alt fuldstændig ordret. Materialet skal være åbent for en vis tolkning og efterbearbejdning,« siger Jan Grarup.

Som reportagefotograf har Jan Grarup i særlig grad haft fokus på reportagerne i det indsendte materiale. Også her er han imponeret.

»Der er en superliga i Danmark, som forstår at udtrykke sig i reportagefotografi på et meget højt internationalt plan. Det foregår lidt i tre tempi. Der er dem, som er oppe i den absolutte internationale elite, og så er der et lag lige under, og så er der et lag, der arbejder målrettet på at komme derop,« siger Jan Grarup.

For mange søger det samme

I forhold til udlandsreportagerne havde han dog håbet på mindre ensartede reportager.

»Jeg er skuffet over, at vi ikke har set mere forskelligartede reportager. Der er en tendens til, at folk søger det samme hele vejen igennem eller laver historier, som andre har lavet før. Det er med god grund, at der er mange billedreportager af flygtningekrisen. Men der er andre store vigtige historier rundt om i verden, som er meget underrepræsenteret. Der er ikke meget fra Mellemøsten, Ukraine eller Afrika på hverken godt eller ondt,« siger Jan Grarup.

Han peger på, at muligheden for at afsætte billederne spiller ind. Men han efterlyser mod til at tage chancen.

»Man kan mærke på de billeder, der bliver sendt ind, at fotografiet er økonomisk presset. Folk skal overleve. Derfor søger man de steder hen, hvor der er bedst chance for at afsætte billederne, og ikke derhen, hvor den bedste historie ligger. Det betyder, at mange vigtige og interessante historier ikke bliver fotograferet,« siger Jan Grarup. 

»Jeg kunne godt tænke mig en større bredde, hvor folk tager ud og laver de historier, som de synes ser mest spændende og interessante ud. At man ikke altid vælger de sikre kort, men tager nogle chancer, selv om det giver en risiko for, at man bliver ramt på pengepungen,« siger Jan Grarup.  

Kommentar

12/01/2016 - 13:06

Jørn Stjerneklar

Jeg kan kun give Jan Grarup ret. Derfor bør I også sende ind til Årets Professionelle Hyggefoto, hvor I ikke behøver, men selvfølgelig godt må sende flygtningebilleder ind (hvis bare de hygger sig). Jan Grarup varmede op til at være dommer i ÅP ved at være dommer i ÅPH sidste gang. I år er det vores DJ (PF) kollega Jens Dresling, der er dommer, så hvis nogen derude tvivler på både kvaliteten og hensigten med konkurrencen, så kan de to prisvindende kollegaer forhåbentlig gøre de forestillinger til skamme :)
Send ind nu, der er deadline den 1/2, men bedre jo før end for sent!
Læs betingelserne her: http://www.maydaypress.com/about/styled/styled-22/page537.html

kh
Stjerneklar

Seneste jobopslag

Ambitiøs kommunikationschef

Kalundborg Kommune
Ansøgningsfrist: 05.11

Designchef til Zetland

Zetland
Ansøgningsfrist: 10.11

Netavisen Pio søger skarp politisk journalist

Netavisen Pio
Ansøgningsfrist: 29.10

Assisterende perspektivredaktør til Børsen

Børsen
Ansøgningsfrist: 29.10

Informationsmedarbejder til Kvalitet & Udvikling

Lolland Kommune
Ansøgningsfrist: 21.10

ROBOT STORYTELLERS

Grouleff Communications
Ansøgningsfrist: 25.10

Nyhedsjournalist

Politiken Skoleliv
Ansøgningsfrist: 19.10

Chefredaktør til Djøfbladet

DJØF
Ansøgningsfrist: 26.10

Journalist der kan lidt mere end dit fadervor

Professionshøjskolen ABSALON
Ansøgningsfrist: 22.10

Skrivende redaktionsleder til FORSKERforum

Dansk Magisterforening
Ansøgningsfrist: 31.10

To studerende søges til Dansk Journalistforbund – DJ Rettighedsmidler

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 29.10

Press & Communication Specialist

Søstrene Grene
Ansøgningsfrist: 19.10

SoMe- og webredaktør

DGI
Ansøgningsfrist: 21.10

Adjunkt til TV- og Medietilrettelæggelse på DMJX

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 29.10

Kommunikationskonsulent til Videnskabernes Selskab

Det Kgl. Danske Videnskabernes Selskab
Ansøgningsfrist: 22.10

Kommunikationschef i Dansk Metal

Dansk Metal
Ansøgningsfrist: 19.10

Nye undervisere og udviklere til Center for Journalistik på SDU

SDU - Syddansk Universitet
Ansøgningsfrist: 31.10

Ekstra Bladet søger reportere til Jylland

Ekstra Bladet
Ansøgningsfrist: 21.10

TV2 ØSTJYLLAND søger redaktør for journalistiske satsninger

TV2 Østjylland
Ansøgningsfrist: 19.10