search

67 DR-medarbejdere er fyret – yderligere 37 fratræder

Så er første runde af fyringsdagen i DR overstået og status er klar. I alt har 67 medarbejdere fået besked om, at DR står overfor at skulle afskedige dem. Derudover har DR indgået fratrædelsesaftaler med yderligere 37, erfarer Journalisten.dk. Overvejelser om sort skærm droppet. (opdateret 11:03)

Så er første runde af fyringsdagen i DR overstået og status er klar. I alt har 67 medarbejdere fået besked om, at DR står overfor at skulle afskedige dem. Derudover har DR indgået fratrædelsesaftaler med yderligere 37, erfarer Journalisten.dk. Overvejelser om sort skærm droppet. (opdateret 11:03)

Den endelige opgørelse over antallet af fyringer og fratrædelser er dermed gjort op til i alt 104, men dertil udestår stadig, om alle, der har fået besked om overflytninger, så også vælger at sige ja.

Resultatet af selve prikkerunden er dog klar: 67 ansatte har fået at vide, at de skal fyres. Og dertil kommer som sagt yderligere 37 medarbejdere, der går selv.

Der kan dog i helt særlige tilfælde være enkelte medarbejdere, som det ikke har været muligt at få kontakt til på grund af ferie og lignende. Disse bliver nu kontaktet per brev efter aftale med tillidsrepræsentanterne, oplyser DR.

I forbindelse med spareplanen har en række medarbejdere i øvrigt fået tilbud om overflytning til andre stillinger, og ud over dette har DR søgt at afbøde konsekvenserne af spareplanen via såvel omplaceringer som nedlæggelse af ledige stillinger, som altså ikke genbesættes.
 
Stillingsnedlæggelserne i DRs organisation rammer bredt på tværs af afdelinger og direktørområder, og er et direkte resultat VK-regeringens medieaftale fra foråret med Dansk Fokeparti og Liberal Alliance.

"Det er en meget kedelig dag for DR, hvor vi må sige farvel til en lang række af vores dygtige medarbejdere. Men vi står i en situation, hvor vi bliver nødt til at forholde os til nye økonomiske rammer for de kommende fire år – og derfor er det desværre uundgåeligt," siger DR's generaldirektør Kenneth Plummer. 

Han bebuder dog, at DR fortsat vil gøre alt for at løfte sin opgave med at levere public service-indhold af høj kvalitet til danskerne. Men det vil altså ske med færre medarbejdere end i dag, og også flere programmer bliver påvirket af besparelserne.

Blandt disse er Deadline 17 på DR2, som forsvinder. Endvidere underholdningsprogrammet Talent som sendes for sidste gang i år på DR1 samt Forsvundne danskere, som sendes for sidste gang i 2011.

For et øjeblik siden kom det i øvrigt frem, at særligt DR Nyheder er blevet hårdt ramt af fyringsrunden. I alt 26 medarbejdere er her ramt af prikkedagen og indtil for nylig holt gruppen fagligt møde. DR Nyheder har dog valgt ikke at nedlægge arbejdet, og dermed bliver der ikke sort skærm i DR i dag.

Orientering på P1 går til gengæld fri

Se også Journalisten.dk's tv-indslag fra i morges: Tine Götzsche: »En rigtig møgdag«

(opdateret)

Kommentarer
17
Hanne Holm
30.08.10 09:15
Re: 67 DR-medarbejdere er fyret - yderligere 37 fratræder

Gad vide om det kunne hjælpe på antal fyringer blandt, hvis der var lidt lavere lønninger? ville en løn på f.eks 30.000 kr i stedet for 45-50.000 kroner til hver ikke være at foretrække hvis det betød flere kollegaer og dermed mindre stress. bevares - bøffen blir måske lidt mindre og rødvinen dertil en anelse mindre "fin" - men er det ikke at foretrække fremfor fede tegnebøger til de få?

ja - jeg spørger bare:-)

 

Fremhævet af Journalisten
Flemming Nielsen
30.08.10 09:42
Re: 67 DR-medarbejdere er fyret - yderligere 37 fratræder

For lige at nuancere debatten med lidt kendsgerninger:

 Gennemsnitslønnen i DR er 39.293 kroner om måneden.

Fremhævet af Journalisten
Hanne Holm
30.08.10 09:59
Re: 67 DR-medarbejdere er fyret - yderligere 37 fratræder

helt iorden. det gør så blot tallet der kunne være gennemsnitslønnen mindre. f.eks. 27.000 kroner. er det en dårlig løn? næh - jeg synes det er en rigtig god løn. En timeløn på knap 170 kroner...mod 250 kroner i timen, et stresset arbejdsliv og ikke tid nok til at få lavet arbejdet så godt som man gerne ville.

men jeg ved godt der ikke er mange der synes 27.000 er en ret god løn. Især ikke de der idag ligger over gennemsnitslønnen.

Tænker lige højt - hvis alle - ikke blot journalister . gik ned i løn, ville det betyde et fald i huspriser, madvarer, bilpriser osv. flere i arbejde. mindre stress, færre indlæggelser pga fysisk og psykisk nedslidning. Sikke en masse glade ansigter det kunne medføre, tænker jeg...

måske jeg tar fejl - dét er ihvertfald set før:-) 

Fremhævet af Journalisten
Louise Pettersson
30.08.10 10:03
Re: 67 DR-medarbejdere er fyret - yderligere 37 fratræder

Kære Hanne.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor mange af DR's menige medarbejdere du kender til, der får 45 - 50.000 om måneden. Det er ikke i hvert fald ikke nogen af dem, jeg arbejder sammen med.

Det lyder som om DR engang har tisset på din sukkermad, men det betyder vel ikke, at du nødvendigvis skal komme med respektløse kommentarer på en dag, hvor mange dygtige journalister mister deres arbejde.

Og smileyen i slutningen af indlæget tager jeg bare som endnu et udtryk for din grænseløse mangel på situationsfornemmelse.

 

 

 

 

 

Fremhævet af Journalisten
Hanne Holm
30.08.10 10:12
Re: 67 DR-medarbejdere er fyret - yderligere 37 fratræder

Har jeg snakket om at der kun var tale om menige medarbejderes lønninger?

Undskyld hvori består min respektløshed lige?

Jeg synes det er utroligt synd for alle de medarbejdere på danmarks radio der mister deres arbejde i dag - hvem har tisset på DIN sukkermad, siden du ikke fornemmer at det eneste jeg gerne vil pointere jo netop er at det kunne være, at der var en chance for at man kunne redde nogle af de dygtige journalisters stillinger såfremt der var fælles fodslag om at gå ned i løn?

Jeg sætter smiley'er hvor det passer mig - og såfremt du havde taget dig tid til at læse det jeg satte smiley'en ved så var det ved sætningen om at jeg måske tager fejl i mine vurderinger, da dette er set før.

Der er INTET sjovt ved at der fyres journalister - især ikke i en tid, der i den grad kræver vagthunde. Så lad venligst være med at kalde mig respektløs - tak.

 

Fremhævet af Journalisten
Mathias Buch Jensen
30.08.10 10:19
Re: 67 DR-medarbejdere er fyret - yderligere 37 fratræder

@Hanne: Så må du til gengæld respektere, at dit indlæg absolut godt kan opfattes respektløst.. Sådan blev det også modtaget her.

Fremhævet af Journalisten
Hanne Holm
30.08.10 10:20
Re: 67 DR-medarbejdere er fyret - yderligere 37 fratræder
det beklager jeg. undskyld.
Fremhævet af Journalisten
Louise Pettersson
30.08.10 10:31
Re: 67 DR-medarbejdere er fyret - yderligere 37 fratræder

Det var smileyen i dit første indlæg jeg refererede til. Indholdet og ideen med det du skriver, vil jeg slet ikke forholde mig til på en dag som i dag. Det respektløse ligger i, at du tilsyneladende slet ikke forstår det.

 

 

Fremhævet af Journalisten
Hanne Holm
30.08.10 10:43
Re: 67 DR-medarbejdere er fyret - yderligere 37 fratræder

jeg vil bede redaktionen om at slette mine indlæg. hvis der ikke skal mere til end en smiley for at folk føler, man ikke har respekt for andres situation, så står det galt til. jeg har aldrig hørt magen til små sko.

indlæggene hér er ikke for at træde nogen over fødderne. det var om noget et forsøg på at se om der ikke via at skære i cheflønninger på dr, kunne bibeholde flere jobs til almindelige journalister. jeg beklager endnu engang. får sgu næsten fornemmelsen af at ha tegnet en muhammed-tegning.

vil ønske de journalister der mister deres job på dr idag alt mulig held og lykke fremover. 

Fremhævet af Journalisten
bent øberg
30.08.10 12:47
Re: 67 DR-medarbejdere er fyret - yderligere 37 fratræder

genial tanke hanne har der.

med halv.. eller kvart! - løn til alle (og tilsvarende reduktion i alle avancer.. og hus- og boligpriser..)så er den hjemme.

hvorfor er der ingen der har tænkt på det før??

Fremhævet af Journalisten
Chris Alban Hansen
30.08.10 13:17
Re: 67 DR-medarbejdere er fyret - yderligere 37 fratræder

Det er røvsygt at blive fyret. Først ryger selvværdet, og dernæst er huset og familien i fare.

Men set i lyset af, hvad finanskrisen har ført med sig af fyringer, så græder jeg ikke mere på DR's ansatte end på mine egne, slagteriarbejderne, hospitalsansatte i Region Hovedstaden og alle andres vegne, der har måtte indstille sig på en dagligdag på dagpenge og lønforsikring.

Jeg synes Hannes idé var værd at overveje, smiley eller ej. Det er ikke mere respektløst end at andre i denne tråd mener, at alle journalistkollegaer skal smide sig tudende om på jorden, fordi 100 DR-medarbejdere må finde andre græsgange.

Sorry. Jeg føler med jer, der er blevet prikket, men det bør ikke udelukke kreative tanker.

Fremhævet af Journalisten
Nels Sørensen
30.08.10 15:52
Og hvad kan man så lære af dette?
Tis ALDRIG på en DR-medarbejders sukkermad! ;)

Her er MEDfølelse ikke nok, nej, vi skal vise, at vi LIDER som dem, skal vi.

Holder i øvrigt med dig i forslaget om evt. at gøre noget ved cheflønningerne. Eller … hvad med at spare "Generaldirektøren" væk? Har han overhovedet nogensinde bidraget med noget som helst? Noget positivt? Man kunne så ved samme lejlighed også én gang for alle skrotte den latterlige titel.
Fremhævet af Journalisten
Jim Hansen
30.08.10 18:18
Re: 67 DR-medarbejdere er fyret - yderligere 37 fratræder

Herfra skal også lyde alt håb om bedre tider for de nu fyrede. I sådan en situation er der ikke mange ord der kan lindre. Men det gode ved journalister (og nu maler vi bredt); vi flyder altid ovenpå. Det skal nok gå!

 Til Louise Petterson er der kun at ryste på hovedet. En SMILEY!! Hvis der ikke skal mere til, så burde du måske bare logge af.

Fremhævet af Journalisten
Henrik Lind Jørgensen
30.08.10 19:52
Re: 67 DR-medarbejdere er fyret - yderligere 37 fratræder

Jeg støtter Hannes forslag, og nej, det har ikke noget med DR at gøre. Rolig nu. Jeg tror, der kommer langt mere konkurrence på mediemarkedet i fremtiden (tro det eller lad være - jeg er sikkert naiv) og med det vil nogle lønninger også blive trykket. Fint nok med mig. Hvis jobbet er attraktivt nok/tilfredsstillende nok behøver jeg ikke mere i løn end jeg har brug for. Sjovt nok.

Og noget af det, som vi journalister sidder og laver i dag, kræver altså ikke fire års studier og en stor løn at administrere.

Og skal vi så ikke lige være enig om, at det her ikke er et debatforum på DRs intranet, så der kan godt være lidt højere til loftet end i DR Byens krybekælder.

Fremhævet af Journalisten
Michael Nielsen
30.08.10 20:24
Re: 67 DR-medarbejdere er fyret - yderligere 37 fratræder

En af de ting som jo også gennem årene har været til spekulation blandt folk som ikke har med DR at gøre (andet end at betale medielicens og dermed finansiere DR) er der ikke efterhånden var blevet for mange i den koncern. Ligemeget hvornår og hvor der skulle spares hos DR gennem årene, så blev der råbt op om at der nu ikke var nogen tilbage til at producere noget og programmerne ville blive dårligere og mere intetsigende (bevares, det sidste fik de ret i - men der skal vel ikke så mange til at producere den slags der er tilbage - eller hvad?).  

 Min pointe er, at DRs medarbejdere helst gerne ser, at alle vi andre også mener at det er en katastrofe med nedskæringerne, men helt ærligt, jeg er ikke så sikker på, at en trimning af den store kolos vil være en dårlig ting.

 

Fremhævet af Journalisten
Skriv for- og efternavn
30.08.10 20:38
Re: 67 DR-medarbejdere er fyret - yderligere 37 fratræder

De ynkelige er, at DR-folkene forventer, at hele journaliststanden render rundt med sørgebind, fordi nogle af deres kollegaer må finde sig et nyt job.

Der var ingen, der tudede på mine vegne, da min stilling blev sparet væk for et år siden. Men vi var selvfølgelig også kun tre, der måtte forlade arbejdspladsen - til gengæld udgjorde vi tre en markant større andel af de ansatte på min tidligere arbejdsplads end de 67 DR-medarbejdere, der i dag må stille sig i kø på Jobcenteret.

Jeg forstår udemærket, at alle på DR føler sig ramt i sådan en situation. Fyringsrunder er grumme for både de prikkede og de tilbageværende.

Men hvis jeg skulle græde krokodilletårer over hver af dem, der har mistet jobbet siden finanskrisens begyndelse, så ville jeg ikke have nogle tilbage til Sporløs og Aftenshowet.

Fremhævet af Journalisten
Chris Alban Hansen
30.08.10 20:40
Re: 67 DR-medarbejdere er fyret - yderligere 37 fratræder

De ynkelige er, at DR-folkene forventer, at hele journaliststanden render rundt med sørgebind, fordi nogle af deres kollegaer må finde sig et nyt job.

Der var ingen, der tudede på mine vegne, da min stilling blev sparet væk for et år siden. Men vi var selvfølgelig også kun tre, der måtte forlade arbejdspladsen - til gengæld udgjorde vi tre en markant større andel af de ansatte på min tidligere arbejdsplads end de 67 DR-medarbejdere, der i dag må stille sig i kø på Jobcenteret.

Jeg forstår udemærket, at alle på DR føler sig ramt i sådan en situation. Fyringsrunder er grumme for både de prikkede og de tilbageværende.

Men hvis jeg skulle græde krokodilletårer over hver af dem, der har mistet jobbet siden finanskrisens begyndelse, så ville jeg ikke have nogle tilbage til Sporløs og Aftenshowet.

Fremhævet af Journalisten