
Forsiden af det redesignede Sjællandsk Fodbold (tv.) har blandt andet fået nyt bladhoved, font og et artikelbånd i bunden til forskel fra den gamle udgave (th.). DBU Sjælland
Fodbold-magasinet Sjællandsk Fodbold har for 5.000 kroner udskiftet sin grafiske indpakning. Linjen er, at magasinet i højere grad end tidligere skal sælge sit indhold med gode rubrikker, flere indgange til artiklerne og billeder, der bærer læseren ind i den enkelte historie og hele vejen gennem magasinet.
Pris for re-design: 5.000 kroner.
Det var et projekt, der kun lod sig gøre, fordi den to personer store redaktion bag Sjællandsk Fodbold selv gjorde »fodarbejdet«, beskriver ansvarshavende redaktør og journalist Peter Vest Hansen:
»Bolden lå på vores banehalvdel. Kravet fra vores layouter og trykkeri var, at vi skulle være helt klar over, hvad vi ville, og drive processen selv. De stod så på sidelinjen som kvalificeret medspiller, finpudsede vores oplæg og fik det tekniske til at spille.
NYT DESIGN: Det nye design skulle give et enklere udtryk med mindre tekst og færre elementer. Blandt andet er logoets format ændret, titlen rykket, fonten skiftet ud, udgivelsesdata nedtonet og tema fremhævet på den nye forside.
Fra ˈkirkebladˈ til magasin
Sjællandsk Fodbold er et fodboldmagasin under DBU Sjælland med et oplag på 3.500 og fire årlige udgivelser.
Målgruppen er frivillige fodboldtrænere, ledere, dommere, spillere og andre, som interesserer sig for breddefodbolden på Sjælland.
Magasinet er også en informationskanal med lang anciennitet. Sjællandsk Fodbold udkom første gang i 1943, men dengang som et slags ˈkirkebladˈ, det vil sige som medie for officielle meddelelser fra det daværende Sjællands Boldspil-Union.
»I de mellemliggende 72 år har bladet udviklet sig til et reelt magasin med historier fra klubberne. Men forhistorien gør også, at der først i de senere år er tænkt over, hvordan bladet skal præsentere sig, fordi udgangspunktet var ren information,« siger Peter Vest Hansen.
Behovet var altså stort, men midlerne ganske begrænsede til at gentænke udtrykket:
»Fordi vi er et organisationsblad, vidste vi, at vi skulle forsvare hver en krone, vi brugte. Et gennemgående re-design var ikke en mulighed. Så vi bad vores trykkeri og layouter om et oplæg i et leje, hvor vi kunne være med,« siger Peter Vest Hansen.
Det er virksomheden Zeuner Grafisk, der i årevis har layoutet og trykt Sjællandsk Fodbold. Det gamle samarbejde var én forudsætning for den lave pris.
»Vi kender jo hinanden, og de havde på forhånd en forståelse for vores tanker og idéer,« siger Peter Vest Hansen.
Den vigtigste forudsætning var dog, at redaktionen gjorde det meste selv.
Alle kan gøre det samme
Blandt ændringerne i det nye layout er logoet, der er gået fra tre farver til to, magasinets navn har skiftet plads på forsiden, teksten er skåret ned i kolofonen, indholdsfortegnelsen er gentænkt, artiklerne har fremhævede citater, og der er i det hele taget mere luft, mere foto og mindre tekst.
Det præcise udtryk blev fundet ved, at redaktionen selv lavede et grafisk mock-up af ønskedesignet til Zeuner Grafisk.
Først herefter finpudsede trykkeriet designet blandt andet ved at tilrette fonte og skabe de korrekte afstande og tilstrækkelig luft omkring artiklerne.
Peter Vest Hansen var godt hjulpet af, at redaktionens anden medarbejder, Rie Døllner, har en del erfaring med grafisk arbejde.
Men i princippet mener han, at de fleste magasiner af kaliber som Sjællandsk Fodbold kan kopiere modellen og få et re-design for en overkommelig pris:
»Det vigtigste er, at man ikke lader sig bremse af, at processen kan virke som en stor mundfuld, der koster mange penge og en masse tid. Mindre kan også gøre det, og man kan opnå gode resultater ved at rydde op i sit udtryk og give magasinet en journalistisk stramning,« siger han.
GAMMELT DESIGN: Magasinet Sjællandsk Fodbold er 72 år gammelt, og det grafiske design bar langt op i tiden præg af den gamle historie.
25